Få land i Europa kan by på så gode kjøreopplevelser som Norge. Det vet våre kolleger i Danmark, Finland og Sverige. De ønsker de beste reisetipsene fra Norge. Den norske Bike-redaksjonen har siden starten i 1995 kjørt det aller meste av veier her til lands, men vi vet at mange av våre lesere sitter på mye god informasjon.
Her er min personlige topp 5-liste:
1. Hønefoss-Hemsedal-Lærdal
Her lukter det svingete vei, full musikk og party for alle penga. Jeg har kjørt strekningen Oslo-Hemsedal mye da jeg var ung og skifrelst (afterski, red.anm.). Strekningen mellom Hønefoss og Hemsedal er som skapt for motorsykkelkjøring. April og mai er en perfekt tid å touringstarte sesongen på dersom været er OK. En av mine beste motorsykkelopplevelser hadde jeg 1. mai 1999 med min Yamaha R1. Knallvær, party og hornmusikk ventet i skibakken. Tre ganger har jeg også kjørt videre ned til Lærdal. Nydelig stykke vei med fabelaktig natur. Men pass opp – det er stor trimmingsfare i Lærdal! Du kan ende opp med å komme tilbake et titalls hestekrefter rikere og noen titalls tusen kroner fattigere etter å ha svippet innom Oddgeir Havnen. Det skjedde senest i 2005 da jeg kjørte hit med en Honda CBR1000RR.
2. Sogndal-Jølster-Stryn
Denne strekningen kjørte jeg i 2003 med min samboer bakpå med en Honda VFR800. Det meste handler om svinger og Norge på sitt beste (joda, vi hadde oppholdsvær). Underveis passeres Jostedalsbreen som er et storslått skue. Men det beste er veien som er relativt ny og med god asfalt og oversktlige kurver. Spesielt minnes jeg strekingen forbi Jølster. Da satt slagene i nyrene tett fra hun bakpå. Vanskelig å slippe opp på gassen når asfalten er perfekt, kurvene oversktlig og været perfekt. Men pass opp for sauebæsjen! Den siste delen fra Byrkjelo til Stryn består av svært trang vei, og det kreves mye konsentrasjon når du møter vogntogene. Aldri før har pilsen smakt bedre enn den gjorde i Stryn!
3. Romsdalen
Romsdalen ligger mellom Dombås og Åndalsnes. Hele strekningen er underholdende med mye svinger og sykt høye fjell ned mot Åndalsnes. Det er her basehopperne setter livene på spill med hopp ut fra blant annet Trollveggen. Første gang jeg kjørte her var i 2002 med en Honda VTR1000SP-1. Regnet plasket ned og det var mye vann i veibanen. Men jeg hadde god dekk og kjøreopplevelsen var fin da jeg tok igjen flere andre motorsyklister som tydeligvis ikke likte regnet særlig. Men strekningen er definitivt best på en tørr dag. Og ikke glem en svipptur opp Trollstigen som ligger like sør for Åndalsnes.
4. Alta-Masi-Kautokeino
Dette er naturligvis en strekning som settes på listen helt subjektivt, ettersom jeg kjenner denne strekningen inn og ut. Men faktum er at riksvei 93 byr på det aller meste, fra lange rettstrekker til små kurver og lange kurver. Men pass opp for reinsdyrene som ikke kan trafikkreglene! Og det kreves stor grad av selvdisiplin med høyrehanda når du ser asfalten strekke seg rett fram en god kilometer
5. Svolvær-Å
Det går liksom ikke an å komme unna denne. Har du ikke kjørt her, så er det vanskelig å forklare hva som er så fascinerende. Jeg kjørte her sommeren 2003 med en Yamaha FJR1300 og samboeren bakpå. Det blir garantert ikke siste gang! På kalde vinterdager kan jeg drømme meg bort til det som må være et av verdens vakreste område. Vi fikk oppleve Lofoten på sitt beste med knallvær. Noen av veiene er trange og tillater ikke spesielt aktiv kjøring. Men de fleste steder er det virkelig morsomt å være motorsyklist i Lofoten. Uansett er det totalopplevelsen som er best. Jeg tviler på at de som ferdes her med bil får like sterk opplevelse som oss på sykkel. Dessuten slipper vi kjøre så lenge bak de mange hundre tyske bobilene på vei ut mot Å
Hva er dine beste kjøreruter i Norge? Gi oss en kort beskrivelse!