Norges råeste bil- og MC-treff lørdag 14. juni i Lillestrøm!
Den som kjører løp eller tar sin sikkerhet under banekjøring på alvor bør se nærmere på en skinndress med airbagfunksjon, som for eksempel denne fra Dainese. Dainese er ledende på feltet og har flere avanserte løsninger. Jeg har prøvekjørt Mugello R D-air som er en lekker skinndress laget av kenguruskinn, noe som gjør at prisen blir høy – faktisk over 40.000 kroner! Dersom du, som undertegnede, må ha en målsydd dress kommer reise til D-store i tillegg.
Prosedyren tar ca 30 minutter og tar hensyn til de minste detaljer. Jeg måtte også velge om støvlene skulle sitte utenpå eller innenfor – begge variantene finnes dersom man liker Dainese støvler og de passer mine føtter perfekt. Min første innskytelse var at støvlene selvfølgelig skulle sitte utenpå, men ved nærmere ettertanke forandret jeg mening og valgte «innenfor». Er det godt nok for Rossi er det godt nok for meg, selv om støvlene utenpå kanskje ser kulere ut. Fordelen med støvelen innenfor er at den kan koples sammen med skinndressen med en borrelås, noe som igjen gir en sikker forbindelse mellom støvel og dress og man slipper problemet med at knepartiet kryper opp under kjøring.
Kjøreutstyr som må lades? Det høres underlig ut, men faktum er at det følger med en lader som koples til en kontakt i pukkelen på ryggen der all elektronikk og gasspatronene er plassert. Pukkelen har også plass til en væskebeholder til bruk på varme racedager. Beholderen følger med og er nødvendig hvis man f.eks. kjører lange løp i høye temperaturer. I tillegg til å registrere velt og sørge for at airbagen løses ut, registrerer elektronikken også kjøredata som legges i minne og kan lastes ned i en datamaskin for studier og analyse etter kjøringen.
Det som slo meg var hvor perfekt skinndressen passer helt fra første stund. Passformen er perfekt og bevegelsesfriheten total. Det kan høres ut som en overdrivelse, men faktum er at dette er viktige egenskaper i banekjøring når man må krype ned i fosterstilling bak en minimal kåpe, med knærne oppe rundt ørene.
I tillegg til knepucker finnes også albupucker, men jeg arbeider fremdeles med å få albuen i bakken for første gang.
Heldigvis har jeg ennå ikke testet airbagens funksjon, men alle som har sett et MotoGP løp og de krasjene som oppstår der vet at airbagen virker. Det er da også obligatorisk utstyr i MotoGP klassen der sikkerhet alltid kommer i første rekke. Airbagen blåses opp lynkjapt, holder på luften en viss tid før den slipper den ut igjen. Det betyr at man kan kjøre videre med sin airbagdress også etter at airbagen er utløst. Dersom en vil ha tilbake airbag-funksjonen må dressen leveres til en autorisert Dainese forhandler, Dainese racing service eller Daineses hovedkontor i Vicenza, Italia.
Mer informasjon om Dainese i Norge finner du på: http://www.dainese.no/
Tekst: Gerry Nordström