Sveitsiske Fritz Egli ble et navn på 60-tallet da han vant det hjemlige mesterskapet i salen på sin egenbygde motorsykkel med en 1000-kubikks Vincent-motor.
Selv mente han at seieren i mesterskapet skyldtes chassiset istedenfor hans egne ferdigheter som fører, og dette bidro igjen til Fritz Egils 20-årige karriere som rammebygger. Etter et opphold på 30 år er motorsyklene som bærer navnet hans tilbake.
Den nye motorsykkelen kalles Egil Fritz W.1300 og har fått motor, eksossystem og bakdemper fra Yamaha XJR 1300. Motoren er urørt, men rammen og svingarmen er helt egenkonstruert. Stålrammen har oljetanken innebygd i topprøret. Sammenlignet med en standard XJR 1300 er det bare styrevinkelen og akselavstanden som er omtrent den samme.
Motoren er plassert 30 millimeter høyere, og den forsterkede svingarmen er stivere enn originalen. Gaffelen er fra Öhlins, og lykt, styre og fothvilere er fra LSL. En Motogadget-enhet har erstattet ledningsnettet. Det tyske firmaet har også utstyrt sykkelen med instrumentpanel, brytere og blinklys.
Hjulene er fra Kineo, og bremsene fra Beringer, med 6-stemplede kalipere foran og 2-stemplet kaliper bak. Tank og kuts er håndlagd av aluminium. Fulltanket veier Egil Fritz W.1300 208 kilo, og dette er 32 kilo mindre enn en standard XJR 1300. Bare seks motorsykler skal bygges, og de vil koste cirka 450 000 kroner per stykk. De har tydeligvis blitt tatt godt imot til tross for prislappen, for neste år planlegger produsenten å ha en ny modell klar, og denne skal produseres i et større volum.