Chak Motors har benyttet en Honda CBR1000RR som grunnlag for sin egen Superbike – Molot, som betyr slegge på russisk. De har designet om hele sykkelen for å gi den et penere utseende, og bruker bare LED-lamper. I spesifikasjonene oppgis verken vekt eller hestekrefter, men den ligner i stor grad på CBR1000RR.
Molots paradegren, ifølge produsenten selv, er dog sikkerhet. Chak kaller Molot "verdens sikreste Superbike", og det er ikke bare på grunn av de kraftige LED-lampene. Det blir stadig mer vanlig med autobrems i biler, men nå finnes det også på en motorsykkel – Molot er først ute.
Hvis du nærmer deg kjøretøyet foran deg for raskt, varsler PEBS (Predictive Emergency Braking System) deg med et blinkende lys på instrumenteringen og lette vibrasjoner i styret. Reagerer du ikke, sender PEBS ut sterkere vibrasjoner og begynner å aktivere bremsene. Til slutt tar PEBS over bremsingen helt og legger på full bremsekraft for å stoppe sykkelen før en kollisjon. PEBS har to radarsystemer foran, et for korte avstander og et for lange, og har et kamera montert i frontlykten.
Molot har også dødvinkelvarsel og et system som varsler deg hvis du begynner å vingle i kjørebanen.
Hva tror du om autobrems på en motorsykkel? Er dette en god ide?