I fjor ble det sølv i Superbike på Carl Berthelsen, og nå er han klar for en ny NM-sesong. Etter to sølv på rappen er målet i år å ta steget opp på toppen av pallen. Berthelsen har helt ny Suzuki CSXR1000 L4 denne sesongen, og sørlendingen mener han aldri har hatt en mer optimal roadracingsykkel. Den har 10 prosent mer effekt, og vekten er redusert med cirka 5 prosent. Nå er vekten 170 kilo og effekten rundt 220 hestekrefter. Elektronikken er også mer avansert.
For tre uker siden kjørte Carl Berthelsen den første runden i det åpne tyske mesterskapet IDM som et treningsløp. Det fungerte bra. Han har meldt seg på hele IDM-serien, men får ikke kjørt alle løpene siden han vil prioritere NM.
Carl kjører for Borg MC-klubb og ser på Rudskogen som hjemmebane. Han har banerekorden, satt under fjorårets motorfestival, og tiden er 1.26.213.
– Det er veldig moro å ha banerekorden på Rudskogen, men jeg tror vi vil se raskere tider allerede denne helgen. Jeg er helt sikker på at det er mulig å kjøre rundetider under 1.25 og kanskje enda fortere, så er det bare å håpe at det er jeg som har den raskeste tiden etter helgens løp også, uttaler Suzuki-føreren. Han har alltid trivdes veldig godt på Rudskogen.
– Banen passer meg veldig bra, og jeg liker spesielt det raske feltet på baksiden og ned angstsvingen, avslutter han.
Foto: TSN