Hovedideen med Yard Built er å vise hva som kan gjøres med bolt on-deler istedenfor å foreta dramatiske endringer med chassiset, som å kutte og sveise. Igjen var det danske Wrenchmonkees tur til å jobbe med en Yamaha, og denne gangen var det XJR1300 som gjaldt.
– Vi jobbet hardt for å sørge for at sykkelen ikke fikk noen radikale designendringer. Vi fokuserte bare på å legge til vår egen stil og silhuett uten å kutte eller sveise, uttaler Per Nielson hos Wrenchmonkees.
Det danske firmaet handlet inn et utvalg av ettermarkedsdeler de mente passet til formålet. Blant annet LSL-clipons, -styredemper og -fothvilere, Biltwell-hendler, digitalt speedometer fra MMB, et Beringer-bremsesystem og en Öhlins STX36-bakdemper. Men selvfølgelig har ikke Wrenchmonkees kunnet avstå fra å bruke sine egne skreddersydde deler, og de har blant annet bidratt med styrekroner, motorkåper, lykt, bakstuss og eksossystem. For deg som eier en XJR1300 finnes det nå et knippe slike deler som kan bestilles rett fra Wrenchmonkees.
Da gjenstår det bare å trykke på gass eller brems …