Instruksjonsfilmen er produsert av Jonas "jojo" Straka og han var også redaksjonens medhjelper da vi selv testet ut å lage vårt eget hjemmebygg.
Vi betemte oss for å bygge et eget hjelmlys av de billigste delene vi kunne finne. På hundforaren.se fant vi det velprøvde Mila-huset i aluminium med 70 millimeters lysåpning. Ballaster, lampe og kabler bestilte vi "gratis" på eBay. Det finnes selvsagt et hav av firma i Norge som selger Xenonkit, men siden målsetningen var "billigst mulig" (typisk gjerrige svensker, norsk red. anm.), bestilte vi rett fra Hong Kong. Lampen er en 35-watts xenon (modellbetegnelse 9005) og gir et lys på 5000 kelvin. Anbefalt lystall ligger på 4 300 kelvin for å ikke bli for kaldt, men vårt lys ligger fortsatt innenfor marginen for et maginalt lys. For å ikke trenge å ha ballasten på hjelmen, kompletterte vi med en forlengelseskabel for 70 kroner og for å tilslutte til motorsykkelen, trengs det ytteligere en kabel (110 kroner). Vi valgte dog eksempelet på bildet, å tilslutte til et løst batteri. På eBay fant vi en pakke på 10 Ah til kun 350 kroner og en lader til 210 kroner. Det er er billig! Regn dog med en hundrings ekstra for kontakter når alt skal bygges sammen.
Selve monteringen tok en drøy kveld og lampefestet lagde vi av bit rustfritt stål som vi bøyde til og festet med sterk borrelås (3M) på hjelmen.
Måleresultatene nedenfor viser også svakhetene i prosjektet. Vi bygde to lamper samtidig og ulike fester ga fem millimeters forskjell på hvor mye av xenonlampene som stikker inn i reflektoren og forskjellen er tydelig i vår lyslab. 54 kontra 22 meter når lyskjeglen.
Les mer om endurolys i X Bike, ute i salg 11. oktober.
Har du egne efaringer med å bygge endurolys? Kommenter gjerne vårt forsøk under.