Motoren på 1125R er utviklet av Buell sammen med Rotax og er helt ny, en v-twin med 72 graders vinkel. Etter å ha lånt luftkjølte motorer av Harley-Davidson, er den nye væskekjølt.
Effekten tyder på at Buell har satset seriøst. Aprilias RSV 1000 R har for eksempel sju oppgitte hestekrefter færre med 139. Ducati 1098 har 160 hestekrefter.
Buell sier at de har jobbet ekstra mye med å ikke bare få toppeffekt, selv om de 146 hestekreftene tas ut ved 9 800 rpm. Tørrvekten angis til 170 kilo.
Som på Buells andre modeller ses løsninger som den felgmonterte skivebremsen foran (med åttestempels kalipere) og olje i svingen. Lyddemperen løper under motoren. Sannsynligvis kommer motoren også til å havne i flere modeller.
Buell sier at modellen skal finnes ute på markedet i høst. Regn med en prøvekjøring i Bike.
Kommer 1125R til å ha en sjanse i sportssykkelklassen? Hva tror du?