Det har vært snakket om det i korridorene i lengre tid, men nå er det offisielt: BSA kommer tilbake til Norge og importør blir selvfølgelig firmaet som var BSA-importør tidligere: Erling Sande AS. Det har vært stor interesse for merkets gjenoppstandelse og Erling Sande har allerede fått opp et utstrakt forhandlernett. BSA-merket eies av den indiske giganten Mahindra og produseres av Classic Legends, som hører inn under moderfirmaet. Sykkelen skal i første omgang produseres i India, men det skal bygges en ny fabrikk i Solihull, rett utenfor Birmingham og ikke langt fra den opprinnelige BSA-fabrikken i Armoury Road.
Motoren er produsert av Rotax og er utviklet i samarbeid med Ricardo Engineering – begge velkjent innen motordesign. Classic Legends har gått langt for å lage den nye Gold Star i samme visuelle form som den opprinnelige DBD34 og har lykkes forbausende godt med det – uten å gå på akkord med kravene som stilles til en moderne motorsykkel. Classic Legends er også tydelige på at de kommer til å ta fram en bred modellrekke etter hvert og ting kan tyde på at scrambleren vi la ut på denne siden
for noen dager siden blir den neste i rekken. Foreløpig vet vi ingenting om hva sykkelen kommer til å koste, men Erling Sande sier at de første syklene kommer hit til sommeren. Hvis kjøringen matcher utseendet er det bare å glede seg. Det skader heller ikke at Gold Star 650 kan kjøres med A2 lappen!