MV Agusta har overført alle forbedringene fra de tresylindrede modellene til Brutale 1000RR. Det betyr titan ventiler og råder, redusert fram og tilbakegående masse for jevnere og mer vibrasjonsfri gange, nye kamprofiler for mer moment i mellomregisteret og 50mm throttlehus med 2 injektorer på hver. Kompresjonen er respektable 13,4 : 1. Effekt? 208 hk ved 130000 og meget respektable 117 Nm.
Girkasse og clutch er også forbedret. Euro 5 er en selvfølge. Instrumentpanelet gir all nødvendig info. Chassiset trengte ikke mye forbedring – det er omtrent som før. Men – bremser og fjæring er oppgradert. Stylema kalipere og Brembo 320mm skiver framme, 220mm bak. Gaffelen er en Öhlins NIX EC og bak sitter en EC TTX demper. En ny 6-aksers IMU gir input til den omfattende elektronikkpakken.
Det kan så være at sykkelen heter Brutale og den svarer fremdeles til navnet, men den nye versjonen er kraftig forbedret i alle henseende – nå er den mer som en stål knyttneve i en silkehanske. Og det utseende, da!!