Brukt MC utgjør større stadig andel for NMCF-forhandlerne

NMCF-medlem Jørn Snellingen ved Cross Centeret Snellingen, og Olaf Olstad, NMCF.

Pressemelding: NMCFs satsing på omsetning av brukte motorsykler har gitt resultater i 2024. Nå utgjør bruktomsetningen enda større andel av totalomsetningen hos de norske MC-faghandlerne.

Det ble solgt 6226 nye tunge motorsykler i 2024, noe som er nærmest identisk med året før. Norsk MC-forhandler Forening (NMCF) mener dette sier mye om MC-interessen i Norge.

-I en økonomi med nedgang i de aller fleste markedene i Norge, skal vi være glade for denne stabiliteten. Motorsykkel er populært – uavhengig av økonomiske konjunkturer, slår Olaf Olstad i NMCF fast.

Mange brukte sykler omsatt
Salgsstatistikkene for 2024 viser også at det ble omsatt i overkant av 30.000 brukte motorsykler i Norge. Dette var en økning på 6 % fra året før. Salget av nye motorsykler har økt jevnt i Norge de siste årene og en naturlig konsekvens av dette er flere bruke motorsykler i markedet.

Men det er ikke bare denne naturlige økningen som gjør at NMCFs faghandlere rapporterer om større andel brukte tohjulinger i sine butikker.

-Omsetning av brukt MC har lenge vært et satsingsområde for NMCF. Rapportene vi får fra våre medlemmer viser at bruktomsetningen utgjør en stadig større andel av totalomsetningen. Med riktig prissetting og NMCFs autorisasjon med bransjeledende tilstandsrapport og profesjonell kundetilnærming, ser vi at denne delen øker, forteller Olaf Olstad i NMCF.

Kravene i Forbrukerkjøpsloven ble innskjerpet for et år siden. Loven stilte fra 1. januar 2024 strengere krav til selger i forbindelse med salg av brukte kjøretøy. Olstad mener denne endringen har løftet opp MC-forhandlerens rolle ytterligere:

Viktig for kundene
-Trygghet og garanti er blitt viktigere for kundene. Vårt inntrykk er at de som kjøper brukt motorsykkel ser verdien av å handle gjennom en faghandler. Alle NMCF-forhandlere har signert på autorisasjonen, som løfter profesjonaliteten mange hakk for bransjen. En slik autorisasjon skaper økt trygghet, bedre forutsigbarhet og bedre MC-sikkerhet for kundene. Det er de som er vinnere. Spesielt når det gjelder kjøp av brukt MC ser vi at kundene verdsetter dette, sier han.

Trygghet om syklene
Selv om det flere brukte sykler hos forhandlerne enn noensinne, understreker Olstad at det ikke er en selvfølge at alt av brukte motorsykler skal formidles via faghandlerne:

-Vi ser en del sykler ute i markedet som vi ikke kan ta garantiansvaret for. Det kan være sykler som er betydelig modifisert eller rett og slett så dårlig ivaretatt gjennom mange år, at det er vanskelig å få disse på det nivået vi mener brukte sykler skal holde. Det viktige er at kundene skal vite at NMCF-forhandlere tilbyr sykler som gir trygghet og forutsigbarhet.

-Jo flere brukte motorsykler som formidles gjennom faghandlerne, jo mer øker vi trafikksikkerheten. Brukerne er sikret trygge kjøretøy når de har vært gjennom systemet hos faghandleren.

De siste undersøkelsene på ulykker antyder at teknisk tilstand på kjøretøyet har spilt en større rolle enn man har antatt tidligere. Det understreker betydningen av at norske motorsyklister ferdes med trafikksikre kjøretøy.

Stabil tung MC-salg
Salget av tung MC er stabilt i Norge, med 6226 solgte enheter i 2024, mot 6260 året før. Adventure-segmentet dominerer fortsatt, og noen enkelte modeller utgjør en betydelig del av totalsalget.

-Det er gledelig at motorsykkel har stor interesse i Norge. Hvert år kommer det mange nye brukere inn i MC-segmentet. Det skaper behov for god opplæring, innføring i bruk av aktuelt sikkerhetsutstyr og videreformidling av de gode norske MC-tradisjonene. Dette er et viktig satsningsområde for faghandlerne. I 2025 legger NMCF listen ytterligere et par hakk opp på dette området, med en egen sikkerhetskampanje, røper Olstad. Dette blir presentert om kort tid.

Moped under 1000
Mopedsalget fortsetter å stupe i Norge. Nedgangen var på hele 22 % i 2024 og totalt ble det solgt bare 965 mopeder. Vi må mange tiår tilbake for å finne et så lavt antall solgte i Norge.

-Det er ingen hemmelighet at mopeder nå utgjør en svært liten andel av omsetningen for våre forhandlere. Ungdommen velger andre transportmidler, som for eksempel elektrisk sykkel og sparkesykkel. Kravene til trafikal opplæring og sikkerhetsutstyr er fraværende på de nye fremkomstmidlene, og det er betimelig spørsmål å stille om det er en ønsket utvikling med tanke på trafikksikkerheten for ungdommen, sier Olstad.

Lett MC også ned
Også salget av lettmotorsykler er redusert i løpet av fjoråret. Det ble solgt 1450 nye lett MCer i fjor, mot 1998 i 2023. Det utgjør en nedgang på 27 %.

-Trenden fortsetter også her, men fortsatt er det høy bestand med mer enn 34.000 registrerte klasse A1-motorsykler i Norge (pr 1. juni 2024). Lett MC utgjør en viktig del av transportbehovet for ungdommen mellom 16 og 18 år.

Bruktimport tilbake
Når det gjelder import av brukte motorsykler er det en betydelig nedgang også her. Regnestykket for privat import av brukte motorsykler er et helt annet enn for bare noen år siden.

-Mange ser nok at det er en betydelig høy påkost for å få modellene godkjent i Europa. Sykler som importeres fra for eksempel USA må tilpasses EU-regelverket, og det koster penger. I tillegg spiller naturligvis kronekursen inn.

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser