Å ha plass til mest mulig – det er den viktigste oppgaven til enhver veske. Dette gjelder like mye for vanlige skuldervesker som for vesker til motorsykler. Til BMW R 1250 GS finnes det en rekke forskjellige løsninger på bagasjeproblematikken, både fra BMW selv og fra forskjellige utstyrsprodusenter. Vi prøver å finne ut hvilke vesker er de beste boxer boksene.
Det handler selvfølgelig ikke bare om den velutstyrte Adventure-versjonen – en standard GS innbyr også til eventyr. Det spiller heller ingen rolle om eventyret skal skje på motorvei eller i terreng: Den store BMW GS har alltid blitt sett på som en tusenkunstner og den er med på det meste. Da er det nesten en selvfølge at veskene til R 1250 GS må være like allsidige og robuste som motorsykkelen selv.
Bord, stol, stige eller støtte til motorsykkelen – på en skikkelig adventuretur må veskene kunne brukes til alt. Det er slett ikke snakk om noen form for «mishandling», for produsentene krever mer av veskene sine enn de bare skal være et lagringssted for eiendeler. Trykk er stikkordet – det må kunne de kunne tåle, enten det gjelder aluminium- eller plastvesker: Overtrykk, undertrykk, vindtrykk, vanntrykk og ganske enkelt mekanisk påvirkning. Men i tillegg til å beskytte mot vind, støv, fuktighet og velt må veskene også ha andre egenskaper, som vi kommer inn på senere. At de skal ha god plass er et av kravene, men samtidig må de ikke bygge for mye sideveis. I tillegg er det ønskelig at tyngdepunktet ikke blir for høyt når sidevesker og toppboks er fullpakket. Og mens vi nå snakker om volum og maksimalt tillatt last: Det hjelper ikke mye at all bagasjen får plass i veskene dersom de ikke tåler mer enn 5 kilos belastning. Eller hvis produsenten tillater femten kilo og koffertene er for små til å romme disse kiloene? Ofte finnes det også en annen begrensing fra produsenten og den er ikke helt uten betydning: Maksimal tillatt hastighet med koffertene montert på sykkelen.
Forskjellene er store
BMW er de som har mest tiltro til veskene sine: De lar adventureføreren kjøre opp til 180 km/h. Andre produsenter er mer restriktive og begrenser maks-hastigheten til 130 km/h og i enkelte tilfeller, ikke mer enn 120 km/h.
I beste fall gjøres dette av ren forsiktighet, men i verste fall kan det være farlig over tillatt hastighet. Som regel viser det seg at den store GSen blir forholdsvis lite påvirket av bagasjemengden. Forstyrrende pendling som skyldes bagasje og som påvirker kjøreegenskapene negativt forekommer sjeldent på en GS. Likevel er det en rekke ting du må tenke på når du skal laste motorsykkelen (se rute oppe til høyre).
Men, for å komme tilbake til dette med bredde. En 1250-boksermotor er, med sine 75 cm, relativt bred. Men det bredeste på en 1250 GS er styret på 95 cm. Akkurat disse 95 centimeterne er bredden på sideveskene som tilbys av BMW – i hvert fall hvis du velger å bruke hele volumet på Vario-systemet. De kan krympes med rundt ni liter og 5 cm i bredden ved hjelp av et håndtak inni. Da krymper bredden på BMW-baken til oversiktlige 84 centimeter. Kofferter fra andre produsenter gir et betydelig mindre bidrag til en slankere linje. Koffertene fra Shad, for eksempel, spenner 114 centimeter og er de bredeste. Men, med 138 liter er de også de romsligste av alle og dessuten er de, med en pris på 6 274,- (pluss holder), det billigste veskesettet i testen.
Når du skal kjøpe veskesett må du selvfølgelig være forberedt på å gjøre visse avveininger. Ikke når det gjelder brukervennlighet, snarere med tanke på utseendet og hvilken image veskene skaper. Her plukker de kantete aluminiumsboksene poeng, selv om det bare handler om image. Når det gjelder robusthet tåler plastveskene også ganske mye. I enkelte situasjoner er de til og med et bedre valg (se egen rute øverst til høyre).
I denne testen har vi valgt å fokusere på harde plast- eller aluminiums-vesker fordi disse beskytter innholdet best ved en velt. Alle veskene vi har testet har rikelig volum og tåler å bli utsatt for tøff behandling.
Les hele testen ved å klikke på bildet nedenfor: