Spanske Bottpower har stått for en del kule prosjekter gjennom årene, og deres nyeste skaperverk er ikke noe unntak. BOTT XR1R er en asfaltracer med hårete materialvalg og fristende spesifikasjoner. Den 1200-kubikk store Buell-motoren leverer 150 hestekrefter, og det samme viser vektnåla.
Bottpower uttaler at motorsykkelen er en testmodell der de kan prøve ut nye komponenter. I dette tilfellet først og fremst titanrammen, men det er også mengder av karbonfiber du kan sikle på. Selvfølgelig er den også utstyrt med moderne elektronikk og en logg som kan benyttes for å se hvordan titanrammen fungerer i sammenligning med en av stål.
Målet er å stille opp i Pikes Peak Hill Climb neste år, og forhåpentligvis får XR1R dispensasjon for rammen. For hvem vil vel ikke se dette beistet ta seg oppover den amerikanske fjellsiden?
Spesifikasjoner (hentet fra Asphalt & Rubber)
Engine
Air/oil cooled 1203cc Buell Thunderstorm V-Twin
Fuel system: 49mm downdraft DDFI II fuel injection
Gearbox: five-speed
Clutch: Wet, multiple-plate, compensated
Final Drive: Belt
Electronics: EFI Euro4 ECU
Frame
Titanium central spine Bottpower frame, with vibration isolation system
Front Suspension: Showa inverted fork from a Buell 1125
Rear Suspension: Öhlins shock absorber
Front Brake: 8 pistons ZTL2 type brake, 375 mm stainless steel floating rotor
Rear Brake: 240 mm stainless steel rotor, single piston floating caliper
Dimensions
Weelbase: 52 in OR 1321 mm
Seat Height: 30.1 in OR 765 mm
Ground Clearance: 4.3 in OR 109 mm
Weight: No declared yet.
Fuel Capacity: 13 liters. (One top fuel tank, and two secondary fuel tanks)
Tires: Slicks, Front 120/70xZR17 and Rear 190/55xZR17