SPS AS har nå blitt ny distributør for Dunlop MC-dekk i Norge!
Hei,
Det var et fantastisk syn som møtte oss da vi ankom Touratechs avdeling i Sør Afrika. Et flott sted med sjarmerende bygninger inngjerdet med pene gressområder og hyggelig velkomst. Det sto 64 nye BMW 800 GS ferdig rigget og dekorert med førernes navn og flagg. 50 tonn med utstyr og 4stk 40 fots kontainere med utstyr var sendt fra Tyskland. 10 reservesykler, terrengbiler og andre kjøretøyer var der som back up, leger og mekaniker med mer. Et stort og profesjonelt team. Som tidligere racerfører er nok dette det nærmeste jeg kommer min «profesjonelle» racingkarriere.
Første dag startet 06.30. Solen var oppe og temperaturen var 24 grader. The Nordic team bestående av Jussi fra Finland, Per fra Sverige og meg selv kjørte ut som team nr 3. Det var 15 mil med transportetapper på asfalt og 10 mil på grus. Temperaturen økte til 28 grader før den plutselig sank til 13 grader. Det ble fuktig og kaldt.
Få eller ingen veier
Da vi ankom til Country Trax farm startet den første etappen. Nå var det konkurranse og navigasjon var hovedutfordringen. Jeg hadde GPSen, men liten erfaring med slikt navigasjonsutstyr. Da vi mottok de 5 koordinatene plottet Per de inn, deretter kjørte vi med meg i front, mot første koordinat.
Det var få eller ingen veier i området, bare store gresssletter, elver, gjørme og gressområder med store mulvarplignede hull opp til 60 cm i diameter og 40 cm dype. Å kjøre mot koordinatene var relativt enkelt for rutinerte endurokjørere, men piggtrågjerdene til grunneieren tvang oss til å kjøre omveier og gjøre ulike retninger i håp om at vi traff koordinaten vi kjørte mot.
Det ble heftig endurokjøring og flere av syklene måtte bæres ut av ulike situasjoner. Vi var tilfreds og slitne etter en lang dag med super endurokjøring. The Nordic team har evaluert dagens utfordringer og er klare for morgendagens utfordringer i Sør Afrika og Swaziland.