Bike tester det aller meste av både motorsykler og motorsykkelutstyr. Vi gir karakterer og vi kårer vinnere og tapere. Som regel er ikke dette noe problem, men enkelte ganger får vi henvendelser fra produsenter som ønsker forklaring på hvorfor deres produkt har fått negativ omtale.
– Også vi i Bike kan gjøre feil. Og hvis det er tilfelle, så rydder vi dette opp på best mulig måte. Men hvis vi ikke har gjort feil, og rett og slett mener et produkt ikke holder mål, så skriver vi det, sier sjefredaktør Magnus Johansson.
Som regel byr dette ikke på problemer. Alle har forståelse for at Bike gjør dette for å hjelpe forbrukerne (våre lesere) til å velge best produkt. Noen ganger har en produsent et produkt helt i toppen av testen, andre ganger i bunnen.
Ikke første gang
– Dette er ikke første gang Bike opplever annonseboikott. Vi har opplevd det en del ganger tidligere, men vi har valgt å holde fast på prinsippene våre. Den journalistiske integriteten er viktigere enn annonsekronene, sier sjefredaktør Magnus Johansson.
Han vil naturligvis ikke røpe hvem den aktuelle annonsøren er.
– Dette er sikkert ikke siste gang vi vil oppleve en annonseboikott mot Bike. Så lenge vi velger å sette karakter på alt vi tester, så må vi regne med en del pepper fra produsentene og importørene. Men heldigvis tar de fleste dette på en voksen måte, sier Magnus.
Hva synes du om dette? Skriv en kommentar i feltet under.