BMW M 1000 XR-prototypen som ble, passende nok, presentert under jubileumsfeiringen «100 år med BMW Motorrad» – er en forhåndsvisning av en supersportsykkel som, ifølge BMW, skal mestre både landevei, langdistansekjøring og banekjøring på et ytelsesnivå som ikke tidligere er sett i dette segmentet.
Dominik Blass, BMW produktsjef kommenterer: «Med prototypen M 1000 XR gir vi en første forhåndsvisning av den tredje M-modellen fra BMW Motorrad i vårt jubileumsår. Vi har utviklet M 1000 XR, kalt M XR, basert på dagens S 1000 XR, S 1000 RR og M 1000 RR, som en langdistanse sportssykkel med optimal touringytelse og supersportdynamikk for både landevei og bane. ”
Den firesylindrede motoren som brukes som base kommer fra supersportssykkelen BMW S 1000 RR og har BMW ShiftCam-teknologi som varierer timing og ventilløft. Den har en maks effekt på mer enn 147 kW (200 hk). Med fultanket vekt på kun 223 kg og chassisteknologi, aerodynamikk og kontrollelektronikk designet for høy-ytelses landeveiskjøring, er sykkelen designet for langdistansekjøring og raske runder på bane. BMWs påstand er at den nye M XR leverer dynamiske kjøredimensjoner som tidligere kun har vært forbeholdt rene superbikes. Ytterligere vektreduksjon og forbedret kjøredynamikk kan oppnås med M Competition Package, tilgjengelig som ekstrautstyr fra fabrikk. Toppfarten til M XR-prototypen er oppgitt til rundt 280 km/t.
I tillegg til drivverk- og fjæringsteknologi har også aerodynamikk vært et sentralt element under utviklingsarbeidet av den nye M XR-prototypen. Winglets har som mål å sikre best mulig kjørestabilitet selv ved høye hastigheter, til tross for betydelig økt motoreffekt. De sørger for best mulig kontakt mellom framhjul og veibane – spesielt ved sterk akselerasjon og i høye hastigheter.
Akkurat som M RR og M R, kommer den nye M XR med M-bremser og en radial hovedsylinder. M bremsekalipere er blå-eloksert med den berømte M-logoen.
Mer informasjon om den nye BMW M 1000 XR i andre halvdel av 2023