BMWs utviklingsansvarlige på motorsykkelsiden, Karl Schaller, forteller at karbonfiber kan bli aktuelt som materiale i mer enn kåper og lignende fremover. Dette rapporterer britiske MCN på sin hjemmeside.
Som ved flere tidligere anledninger når det gjelder BMW, handler det om en teknologi som allerede finnes på bilsiden, og som nå også kan tilpasses motorsykler.
Gevinsten er i tillegg til lav vekt en i enkelte tilfeller høyere holdbarhet enn hos aluminiumkonstruksjoner. Men Karl Schaller mener at det ikke går å bytte ut eksisterende aluminiumrammer og erstatte disse med tilsvarende i karbonfiber, da de ulike materialene skiller seg for mye ut når det gjelder egenskaper. Det som kreves er isteden helt nye konstruksjoner, som igjen vil bety relativt store utviklingskostnader.
At BMW likevel bekrefter at de jobber med teknologien, tyder på at det er store sjanser for at vi får se modeller som bygges av dette lette komposittmaterialet. Og muligens ikke så langt inn i fremtiden.