BMW er et av de ledende firmaene innen karbonfiberteknologi, spesielt når det gjelder å introdusere denne teknologien for masseproduksjon. Nå virker det som BMW gjør seg klar for en ny era innen motorsykkelrammer som er 100 % produsert av karbonfiber. De har tatt patent på to konstruksjoner, en boksramme og en fagverksramme.
Den første skulle være et passende alternativ for sportsmodeller som S1000RR, mens fagverksrammen er billigere, mer fleksibel og dermed passer til enklere street-modeller. Den største fordelen i forhold til stål og aluminium er selvfølgelig vekten. Skjeler en til fly, kan en karbonfiberkomponent bli opp til 40 prosent lettere enn tilsvarende i metall. Dermed kommer det selvfølgelig også til å være forskjeller på rammens karakter.
MCN har skrevet en interessant artikkel om teknologien bak patenten, og de påpeker at BMW skal produsere 100 000 biler med karbonfiberkonstruksjon i løpet av 2016. Kapasiteten er altså der.