SPS AS har nå blitt ny distributør for Dunlop MC-dekk i Norge!
De som har hatt jobben med å få ferdig serieversjonen av BMW S 1000 RR har hatt et tøft tidsskjema, men nå kommer endelig de første offisielle bildene av modellen som betegnes som «produksjonferdig versjon».
Motoren er en rekkefirer på 999 kubikk som oppgis å være som svært lett. BMW oppgir nemlig tørrvekten til 183 kilo og selv om det på papiret er et par kilo mer enn de japanske konkurrentene, kan det meget godt være en fordel når de skal kjøres mot hverandre på veien.
F1-system
Har vi forstått pressmeldingen riktig er motoren svært kompakt og ifølge BMW tillater den svært høye turtall. BMW hevder forøvrig at dimensjonene i systemet ligner de som er i F1-motorer.
BMW lanserer denne modellen med et helt nyutviklet ABS-system med fire forskjellige innstillinger, men ikke nok med det, den har også et antispinnsystem som er hentet fra racingen.
Utfra bildene noterer vi også radialmonterte kalipere fra Brembo, lyddemperen under motoren, samt felger som ser ut til å være smidd. Vi beklager «gjettingen», men informasjonen fra BMW er fortsatt knapp.
«Tidligst til høsten»
Modellen kommer i fire forskjellige farger. Både lys og mørk sølvmetallic, grønn metallic, samt fargene for BMW Motorrad Motorsport; hvit/blå/rød.
Seriemodellen skal ifølge pressemeldingen presenteres nå på forsommeren og kunne bestilles. BMW oppgir derimot at leveransene først er påtenkt «tidligst til høsten»
Prislappen er selvfølgelig veldig interessant. I Tyskland kommer den til å koste 15 150 Euro, inklusive moms. Det er således noe dyrere enn de japanske konkurrentene, men samtidig billigere enn italienske Ducati 1198 og Aprilia RSV4.
Hva synes du om nye S 1000 RR? Kommenter under.