SPS AS har nå blitt ny distributør for Dunlop MC-dekk i Norge!
Kåringen IBOTY, eller International Bike of the year, er motorsykkelbransjens svar på årets bil og kåres av 14 av verdens ledende motorsykkelpublikasjoner, inkludert Bike Norden.
Årets pris er en 26 i rekken og seieren var suveren. Sist BMW vant denne kåringen var i 2004 med modellen R 1200 GS. Andreplassen gikk til Ducati Multistrada 1200 S og Yamaha XTZ 1200 Super Ténéré og Honda VFR 1200 F DTC på en delt tredjeplass.
Satte en ny standard
Jurymedlemmer beskriver vinneren slik:
– En motorsykkel som satte en ny standard for sportsmotorsykler gjennom sine elektroniske hjelpesystemer for en sikrere kjøring. Med sitt høye tekniske nivå, fantastiske ytelse og letthåndterlighet fungerer den både for såvel landeveiskjøring som utfordrende turer på roadracingbanen.
– Av og til har det vært stor uenighet rundt Bike of the Year, men det var ikke tilfellet i år. juryen var uvanlig samstemte og det er ingen tvil om at S 1000 RR er en verdig vinner av tittelen, sier Magnus Johansson, sjefredaktør for Bike.
Resultater for International Bike of the Year 2010
1. BMW S1000RR – 57 poeng
2. Ducati Multistrada 1200 S – 33 poeng
3. Honda VFR 1200F DCT/Yamaha XTZ1200 Super Ténéré – 9 poeng
4. Aprilia RSV4 APRC – 8 poeng
5. Kawasaki Z1000/MV Agusta Brutale 1090 RR – 4 poeng
6. Kawasaki 1400GTR – 2 poeng
Tidligere vinnere
2010 BMW S1000RR
2009 Aprilia RSV4 Factory
2008 Honda CBR1000RR Fireblade
2007 Ducati 1098
2006 Triumph Daytona 675
2005 Suzuki GSX-R1000
2004 BMW R1200GS
2003 Suzuki GSX-R1000
2002 Yamaha R1
2001 Suzuki GSX-R1000
2000 Suzuki GSX-R 750
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa
1998 Yamaha R1
1997 Suzuki TL1000S
1996 Suzuki GSX-R750
1995 Kawasaki ZX-6R
1994 Ducati 916
1993 BMW R1100RS
1992 Honda CBR600F
1991 Kawasaki ZZ-R 1100
1990 Yamaha FZR1000 Exup
1989 Honda RC 30
1988 Yamaha FZR1000 Genesis
1987 Honda VFR750F
1985 Yamaha FZ 750
Juryn bestod av: Australian Motorcycle News (Australia), MotorWereld (Belgia), PS Magazin (Tyskland), Moto Magazine (Hellas), Moto Motorcycle Magazine (Israel), Autocar India (India), Superwheels (Italia), Auto By (Japan), KicXstart (Nederland), Bike (Skandinavia), MotoSI (Slovenia), La Moto (Spania), Bike (Storbritania), Cycle World (USA).
Var det riktig motorsykkel som vant? Kommenter under.