SPS AS har nå blitt ny distributør for Dunlop MC-dekk i Norge!
BMW har avduketen helt ny R20 konseptmaskin på Concorso d’Eleganza Villa d’Este-messen ved bredden av Comosjøen, og basert på lanseringer i tidligere messer kan det tyde på at en ny roadster kan være på vei. BMW sier at den nye sykkelen «kombinerer tradisjon og modernitet» og at den tilbyr et «muskuløst utseende i uformell gentleman-stil». Det kan så være, men det som vekker mest oppmerksomhet er den massive klumpen som sitter under tanken. Det nye konseptet har en heftig motor på 2000cc – som om 1,8-literen i R18-serien ikke var stor nok. Ytelsen er ennå ikke oppgitt, men med så mye slagvolum bør effekten være mer enn god nok – for ikke å snakke om momentet. Med 2000 kubikk bør det ligge rundt 200 Nm.
-R20-konseptet er en dristig tolkning av BMW Motorrads DNA. Det kombinerer moderne tekniske elementer med klassisk roadster-design. De overdimensjonerte proporsjonene og minimalistisk estetikk gir. konseptet en helt egen personlighet, sa BMW Motorrad designsjef Alexander Buckan.
Selv om den unektelig har mer «sportslig»utseende, er R20s avstamning tydelig. Svulmende, polerte sylinderhoder stikker ut på hver side, og akkurat som den mer klassisk stilige R18-fetter har R20 også synlig drivaksel.
Den nye konseptsykkelen har imidlertid langt mer sportslig stil en R18, med forkortet svingarm, ny vuggeramme og gateorienterte 17-tommers hjul. Sykkelen har minimalt med karosserideler, og det er tydelig at den imponerende bokserklumpen er stjernen i showet. Geometrien heller også mer mot ytelse enn cruising. Styrevinkelen minner mer om en konvensjonell nakensykkel med sine 62,5 grader. Det er faktisk nærmere BMWs egen S1000R enn den de flate 57,3-gradene på R18. Sykkelens totale lengde er også 249mm kortere. Fjærongen har fullt justerbare Öhlins-enheter i begge ender. Bremsingen ivaretas av en doble seks-stemplede kalipere framme, og en enkelt fire-stemplet kaliper bak.
Selv så iøynefallende som konseptet er, er det usannsynlig at R20 kommer til å bli produsert i sin nåværende form, selv om en to-liters variant ser ut til å være på kortene. Det e også usannsynlig at BMW ville bruke fargen «Hotter than pink» på en produksjonssykkel, selv om de unektelig har gjort mange underlige fargevalg tidligere….