BMW har mer enn slått fast at de vil inn på cruisermarkedet. Beviset på det er deres egen konseptsykkel Concept R18 som ble vist på Concorso d’Eleganza sist weekend. OK – foreløpig er det «bare» en konseptmodell fra de blå/hvit, men i realiteten er det første skudd i en ny krig om cruisermarkedet avfyrt. Dette er BMW’s første seriøse angrep på det som tradisjonelt har vært Harley og Indian territorium.
Harley er fremdeles sjef i segmentet med 228.000 hogs solgt sist år – et heftig tall sammenlignet med BMW’s 165.000 fordelt på en mengde segmenter. Men – den nye BMW 1,8 liters motoren ser ut til å ha det som kreves for å utfordre amerikanerne. For det første: BMW er kjent for lang levetid og slitestyrke som mer enn matcher de amerikanske produktene. For det andre: Med den nye motoren har de nok kubikk til å gjøre seg gjeldende. For det tredje: Hardnakkede rykter sier at R18 også vil komme som en R20 – altså 2000 ccm – versjon, noe som uten tvil er med tanke på Harley og Indians 1901 motorer.
Etter 98 år med bokserproduksjon har tyskene nå økt kubikken med 50 % – noe som tar løfter dem fra mellomvekt til desidert tungvekt. Den nye motoren har også et distinkt retro design: Støtstangtunnelene oppå sylindrene er klassisk, det samme er de forkrommede innsugsrørende. Men – ikke la deg lure: Det sitter garantert avansert
teknologi bak dekslene. At denne konspetsykkelen er litt mer enn akkurat det, viser en uttalelse fra Timo Resch – vise-president i BMW Motorrad salg og marketing – i forbindelse med visningen av R18: » Vi ønsker selvfølgelig å fortsette veksten. Et av stegene for å klare det er å gå inn i cruisermarkedet i USA. Vekststrategien har en klar målsetting: Å bli nr 1 i Premium segmentet.»
Det ser ut til at alt ligger til rette for et Battle Royale!