Den ekstroverte filmstjernen Mae West sa i sin tid: «For mye av det gode er deilig» og vi mistenker BMWs ingeniører for å tenke i samme baner. Siden den digre 1800 ccm boxermotorer ble vist første gang har det vært spekulert i hva slag sykkel den ville bli montert i og nå vet vi svaret: R18. Designet er inspirert av den klassiske R5 og vil garantert få mange retrohjerter til å slå raskere.
Motoren er på 1802 ccm og effekten er ikke mer en 91 hester, men moment er det som teller i disse kretsene og R18 kan slå i bordet med 158 Nm ved 3000 omdreininger – 150 av dem tilgjengelig allerede ved 2000! Med alt det momentet kan en lure på hvorfor det trenges girkasse, men den er der – med 6 samfulle gir og option elektrisk revers. Noe som kan trenges, for sykkelen veier 345 kg fulltanket og har maks tillatt vekt på 560 kilo! Da kan det vær kjekt at setehøyden er lave 690mm!
Rammen er en rørramme i stål og selv om det ser ut som om den har stiv bakramme er det faktisk 90mm fjæring på bakhjulet. Lekkert: Åpen, krommet drivaksel til kardangen! Nå kan det være at utseendet er klassisk, men det skjuler seg en del moderne teknologi bak fasaden: Ride modes (Rain og Rock and Roll ….), traction kontroll, cruisekontroll, hill hold, drag-torque kontroll for nedgiring, ride-by-wire gass, nøkkelløs tenning, kurvelys og delintegral ABS. Bremsene har doble 300mm skiver foran og enkel 300mm bak. I tillegg finnes det selvfølgelig en masse ekstrautstyr som ikke er inkludert i prisen. Den starter forresten på 345.000,-.
Det leveres flere forskjellige seter og styrer og, fiffig nok – skreddersydde bremseslanger og ledningsnett til de forskjellige styrene og det hele er plug and play. Vil du vite mer finner du full info på www.bmw-motorrad.no