BMW Motorrad fyller 90 år, og det feires blant annet med en ny modell – R nineT. Da designteamet jobbet med nineT, var hensikten å konstruere en motorsykkel som bare hadde det høyst nødvendige. Uttrykk som «ren enkelhet», «følelse» og «autentiske, tradisjonelle materialer» sto høyt på listen over prioriteringer.
Mye er hentet fra BMWs 90-årige historie, blant annet designen på den runde frontlykten og den 18 liter store aluminiumstanken med håndlakkerte detaljer. I tillegg til å mimre over egen historikk ville BMW la kunden skape sin egen motorsykkel. BMW har en stor tilbehørskatalog som inkluderer eksossystem i ulike høyder, vesker og komfortsal – men antyder at vi skal få se mye fra ulike tilbehørsleverandører.
Modellen leveres med kuts som standard. Den som ikke planlegger å kjøre med passasjer, kan ta bort passasjersal og stag/fothvilere ved å fjerne åtte skruer. Det går også å fjerne bakerste del av bakrammen helt, men dermed forsvinner også registeringsskiltet, og sykkelen blir ulovlig for gatebruk.
Motoren er den luftkjølte twinnen som satt i gamle R1200GS. Den leverer 110 hestekrefter ved 7 750 rpm, og 119 Nm ved 6 000 rpm. Mye tyder på at nineT blir den siste nye modellen fra BMW med den luftkjølte twinnen. Blant annet går det rykter om at BMW skal lansere en ny R1200RT med væskekjølt twin.
Opp/ned-forgaffelen er hentet fra S1000RR, og bak sitter det en enkeldemper med paralever-oppheng. Enkelsvingen er designet slik at man kan kjøre med felger som både er 5,5 og 6 tommer brede. Standard er 5,5 tommer. Dekkene måler 120/70 foran og 180/55 bak. Forbremsen har doble monoblock-kalipere som griper om 320 millimeters skiver.
NineT leveres kun i svart. Modellen lanseres i Norge fra begynnelsen av 2014, og koster fra 228 500 kroner.