BMW benyttet anledningen til å presentere den nye R 1300 GS Adventure på BMW-dagene i Gamisch-Partenkirchen nylig. Det har vært knyttet store forventninger til modellen og noen ble oppfylt, andre defintivt ikke. GSA har aldri vært en vakker sykkel og den siste varianten ser, for å si det diplomatisk, funksjonell ut. Det er vanskelig å finne noen form for bevisst linjeføring og utseendet har vakt kommentarer på mange hold. De som håpet på en sykkel der en kan laste på alt som trenges til en tur jorden rundt med to på kan i all hovedsak glemme det.
Fulltanket og med standard utstyr veier R 1300 GS Adventure mektige 269 kg og maks tillatt vekt er 485 kg. Det gir 216 kg nyttelast, inkludert fører. Hvis en trekker fra vekten på tre alukofferter, en tankveske, bagasje, alt tilgjengelig ekstrautstyr (noe som er vanlig her til lands) pluss vekten av kjøreutstyr til to mennesker er det opplagt at de to må være ganske så slanke – for ikke å si syltynne. I praksis snakker vi om en langtursmaskin for en person. En tank på 30 liter og forholdsvis lavt forbruk gjør at en kan bli grundig sår bak for det er aktuelt å stoppe for bensin – det antydes 600 km rekkevidde minimum. Motoren tåler inntil 15% etanolinnblanding og går på 95 oktan, så tilgang på godkjent drivstoff bære være relevant uansett hvor en er i verden. Standard utstyr inkluderer cruise kontroll, varmehåndtak, nøkkelfri tenning, håndbestytere med integrerte blinklys, dekktrykkovervåking, ekstralys, elektronisk fjæring med lastkompensasjon og festepunkter for diverse bagasjeutstyr. Dette med tillatt last er litt synd, for motoren, med en effekt 145 hk og hele 149 Nm moment, er mer enn kapabel til å håndtere mer.
For full info, se Home | BMW Motorrad (bmw-motorrad.no)