BMW R 1200 RT. En legende når det kommer til kategorien komfortabel reisekamerat. Vår siste test avslørte imidlertid at tiden var moden for en oppdatering, for stadig flere utfordrere har knekt touringkoden. Forventningene var derfor høye da vi endelig fikk skreve over den nå 274 kilo tunge motorsykkelen.
Økt (uproblematisk) vekt, mer effekt.
Ja, for RT-kjennere vil legge merke til at vekten har økt siden siste modell. Den veier 11 kilo mer enn forgjengeren, noe som kunne vært problematisk. Det er det ikke. BMW forklarer økningen med økt motorstørrelse, ny ramme, ny bakaksel, større lykt og flere styreenheter. Vi merker ikke noe negativt med vektøkningen under prøvekjøringen.
Det vi derimot merker godt er resultatet av at BMW nå har plassert inn den siste GS-motoren med kombinert luft og væskekjøling. Der forgjengeren hadde 110 oppgitte hester og 120 Nm, har nye RT hele 125 hester og 125 Nm. Det er økning vi absolutt hilser velkommen. Da vi testet den forrige modellen mot konkurrentene, understreket vi imidlertid at det ikke var mangel på effekt som var det viktigste. Modellen oppleves nå likevel som sterkere over hele registeret, og det er kjærkomment uansett om du skal ut på korte eller lange touringoppdrag.
Mesteparten av vibrasjonene er borte.
Et annet felt hvor vi opplever store forskjeller er vibrasjoner. Vi har gjentatte ganger skrevet at R 1200 RT vibrerer for mye og for grovt til å være en tourer for alle. Med den nye motorkonfigurasjonen er det meste av de forstyrrende vibrasjonene borte. Altså, det er fortsatt en stor boksermotor, så vibrasjonsfri er den ikke, men den fremstår som betydelig mer forfinet i siste versjon. Det inntrykket forsterkes ytterligere ved at vi heller ikke noterer de samme kardangheisningene som tidligere. Før var dette et moment vi stadig la merke til. Nå forstyrres vi ikke av det, selv under meget inspirert landveiskjøring.
Enda bedre komfort.
Det er alltid en utfordring når nye modeller lanseres at produsenten ønsker å gape over for mye i jakten på perfeksjon. Den fellen har heldigvis BMW ikke gått i. Vi har tidligere gitt rosende omtale av modellens fortreffelige komfort, gode instrumentering og en demperpakke med gode justeringsmuligheter. Det skal vi fortsette med. Salen er av de bedre i motorsykkelverdenen, og du sitter som en konge. BMW har valgt å senke både fotpinner, sal og styre med 20 millimeter for å gjøre det lettere også for korte førere, uten at dette plager oss med normal høyde.
Instrumenteringen har også blitt enda bedre, og det ved hjelp av et flunkende nytt K 1600 GT-inspirert digitalt display som formidler nødvendig informasjon med eleganse.
Eleganse er også et ord som kan brukes om demperkomponentene. Med BMWs semiaktive og nye ESA II-system har du enda større muligheter til å skreddersy sykkelen etter kjøring eller underlag. På spanske landeveier, snirklende og delvis ”hoppende” gjennom utallige olivenlunder, utgjorde det en markant forskjell å skifte mellom soft, normal og hard. Nå gjenspeiler de tre innstillingene i større grad ordet de representerer. Du kan fortsatt også justere forspenningen etter om du kjører alene, med passasjer og/eller bagasje.
Paradegrenen til R 1200 RT har vært vindbeskyttelse, og for en fører på 180 cm oppleves den fortsatt som meget bra. Du sitter meget godt dekket av den elektronisk justerbare kåpen foran, men i høyeste nivå merker vi litt turbulens bak glasset. Nede ved beina er du fortsatt godt ivaretatt, og nye RT har også fått nye beskyttelseskåper rundt de to karakteristiske boxer-sylinderne.
Avansert elektronikk.
Automatic stability control (traction control) og to kjøremoduser er standard: Rain og Road. Førstnevnte gir et mer avbalansert gasspådrag. Kjøper du til BMWs Dynamic-pakke for 3 190 kroner, får du også med en tredje og mer sportslig kjøreinnstilling med samme navn. I denne pakken er også bakkestarthjelperen Hill Start Control, dagskjørelys og LED-lys foran inkludert.
Bare småplukk å pirke på.
Finnes det så noe vi ikke liker med nye R 1200 RT? Ja, men ikke mye. Gear shift assistant er et system som skal fortelle deg når det er lurt å gire. Javel. I praksis vil det ha deg i så høyt gir som mulig fortest mulig. Det trengs ikke. Utvekslingen er også endret litt, og sjettegiret gir ikke samme følelse av overdrive som tidligere. Produsenten opplyser dog at turtallet havner 0,5 prosent lavere enn på forrige versjon, så det er faktisk en illusjon.
I bunn og grunn er det småplukk på minussiden. BMW R1200RT har gått fra å være en tourer for boxerfantaster til å bli et hett alternativ for alle som skal investere i nytt touringvåpen, men som ikke har K1600GT-mye penger i banken. Den har blitt både mer sportslig og mer behagelig i løpet av vinteren, og det er en kombinasjon som kan vise seg å bli vanskelig å slå.
Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nr. 4 2014.
Tekst Eskil Bjørshol Foto Jaime De Diego / BMW