Først ute er scooteren C400 GT. En ensylindret 350-kubikks motor som gir 34 hester, og har BMWs CVT-girkasse.
Ikke mindre enn tre nyheter innen R-GS-segmentet er presentert. BMW R1250R, R1250GS (som vi allerede har prøvekjørt, og du kan lese mer om i Bike nummer 10), og R1250 GS Adventure.
Syklene går inn under segmentet Roadster, Sporttouring og Adventure, og alle modellene har den nye motoren med ShiftCam-teknologi.
En av to store nyheter er BMW F850 GS Adventure. En direkte utfordrer til Yamahas Ténéré 700 og KTMs 790 Adventure (som ennå ikke er lansert offisielt når dette skrives). Vi ser frem til en grom eventyrtest i 2019!
Motoren på F850GS Adventure er samme parallelltwin som benyttes på de øvrige F850-modellene.
Effekten ligger på 95 hester, og momentet er 92 Newtonmeter. Det som utmerker F850 GS Adventure, er stålrørsrammen som skal beskytte motorsykkelen ved krasj, samt en 23 liters bensintank. Til sykkelen får du allerede fra salgsstart (i februar) et større utvalg av ekstrautstyr fra BMW.
Tom Sykes og Markus Reiterberger er med og presenterer sykkelen som alle har ventet på, og da skjønner dere at vi snakker om nye BMW S1000RR. Nytt chassis, nye kåper, åtte hester mer, elleve kilo mindre vekt, samt helt ny instrumentering og elektronikk, gjør dette til en spennende utfordrer for blant annet Ducati Panigale V4R.
Om 207 hester holder mot Ducatis oppgitte 224 gjenstår å se, men det føles unektelig som BMW satser på å ta for seg i Superbike-klassen. Det selges nok ikke haugevis med sykler i denne klassen, men alle produsenter som betyr noe, vet hvor viktig det er å være med og bli sett i kongeklassen.
Øvrige nyheter på sykkelen er oppdatert fjæring og motor med variable kamtider, og den selges fra våren av.