BMW har gitt sine sekssylindrede modeller en forholdsvis stor og hardt tiltrengt oppgradering. De er nå Euro 5 godkjent etter at motoren har fått en rekke endringer. Effekten er 160 hester, som før men de kommer 1000 omdreininger lavere ned – ved 6750 omdreininger – og gjør motoren mindre travel. Mer imponerende er dreiemomentet som er økt til bomsterke 180 Nm ved 5250. Fjæringen er BMWs «Next Generation» Dynamic ESA som nå har både automatisk demperjustering og lastkompensasjon. Alle lykter er LED og hovedlyset har en oppdatert versjon av Adaptive-systemet: Lyktene vris automatisk sideveis + / – 2 grader, avhengig av nedlegg og i tillegg har de automatisk høydejustering som justerer ved akselerasjon og bremsing.
Audiosystemet er også oppgradert og kan integreres med Smartphone via Bluetooth og en BMW App. Displayet er nytt – det er overført fra R1250RT og har en 10,25″ skjerm med en mengde funksjoner.