BMW lanserer automatgir

Dette er hva du kan se på BMW modeller i fremtiden – ikke noe clutch-håndtak

BMW lanserte nylig sitt nye system for automatgir, Automated Shift Assist (ASA), og det vil sannsynligvis brukes i tillegg til tradisjonelle girkasser, ikke erstatte dem. Systemet bruker en automatisert clutch og girmekanisme som ikke «fjerner den emosjonelt viktige dynamikken ved giring», i.flg. BMW. ASA bruker to elektromekaniske aktuatorer som automatiserer clutch og girskiftet i en sekstrinns girkasse, noe som betyr at clutch-håndtak er overflødig. Igangsetting skjer ved å vri på gassen og clutchen aktiveres automatisk når du stopper igjen. Systemet bruker to skiftemodes, ‘M’ og ‘D’. I M-mode beveger føreren fortsatt girspaken og bestemmer når det skal gires opp eller ned. En sensor vil da registrere bevegelsen til girpedalen og sende impulser til ASA. D-mode sørger for at opp- og nedgiring velges automatisk av girkassens elektriske kontrollenhet.

Komponentene i BMWs nye autmatiske girkasse ASA

En av fordelene med systemet er, fortsatt i følge BMW, at ‘risikoen for hjelmkontakt mellom rytter og passasjer elimineres.’ -folkelig sagt: Giringen skjer mykt og uten rykk. Det er logisk å regne med at BMW har touringmodller som f.eks. R1300 GS i tankene med dette systemet. Det er ganske sannsynlig at sykler med høy ytelse, for eksempel M 1000 RR, fortsetter medkonvensjonell girkasse.

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser