Rekkefireren på 999 kubikk er tilpasset mer effekt og moment langt nede i registeret. Blant annet er turtallssperren redusert med 2000 omdreininger.
Maksimal effekt er 160 hestekrefter, og det når du ved 11 000 rpm, kontra 193 ved 13 000 på RR. Maksimalt moment er 112 Nm,og det nås ved 9 250 rpm. Opp til 7000 rpm leveres S1000R mer enn RR.
Rammen er hentet fra RR, og benytter den foroverlente motoren som en delvis bærende del av konstruksjonen. Chassisgeometrien er tilpasset modellen, blant annet er akselavstanden økt med 22 millimeter. Opp/ned-forgaffelen har justerbar kompresjon og retur, mens bakdemperen har justerbar forspenning og kompresjon.
Tanken er av aluminium, og eksossystemet er blitt lettere ved å benytte en ventil som holder lydnivået nede. Flere elektroniske hjelpemidler er installert som standard – traction control (ACS), Racing-ABS og to kjørenivåer (Rain og Road). Som ekstrautstyr finnes også kjørenivåene Dynamic og Dynamic Pro.
Kan S1000R utfordre 1290 Super Duke R? Hva mener du?