Så cruiser du avgårde, opptatt av dine egne tanker og du blir ikke klar over at bilen foran deg sakner bremser. Men – sykkelen din vet det. Den har hatt bilen i sikte lenge og når avstanden begynte å minke ga den deg et forsiktig lite varsel, et såkalt haptisk varsel (f.eks.en liten touch på bremsene) for å gjøre deg obs. Hvis du overså det, begynner sykkelen å bremse ned for å holde avstand, men ikke så mye at det blir farlig – maks bremsing er 4,4 m/s2 – altså rundt halvparten av det du oppnår ved maks bremsing.
Sytemet som gjør dette kalles FCW – Forward Collision Warning – og vil komme på noen nye BMW modeller i 2024. Typisk eksempel på det: R1300 GS. FCW må ikke forveksles med aktiv cruise kontroll. Til forskjell fra cruise kontroll er FCW kontinuerlig aktivt og overvåker kun avstand til hindringer foran – det har ingen innvirkning på hastigheten.
Fordelen med det er nettopp det at det er i kontinuerlig funksjon – ikke bare når du har låst hastigheten. Og: Den vanlige cruisekontrollen brukes i samarbeid med FCW og dermed blir cruise kontrollen også aktiv. Men – når cruise kontroll slås av er FCW fortsatt i virksomhet. Det er imidlertid verd å merke seg at FCW IKKE er at anti-kollisjonssystem. Jobben til FCW er å advare deg om fare foran – resten er opp til deg. Når det er sagt – fordelen med å ha en kontinuerlig overvåking av forankjørende er opplagt, men det fritar ikke føreren for å være oppmerksom.
Systemet er allerede i bruk på biler – nå implementerer BMW det også på motorsykkel. Ulempe: Systemet kan ikke ettermonteres på nåværende modeller.