Konseptet 101 ble vist allerede våren 2015, og fikk mange til å løfte øyenbrynene, da Bagger-modeller lenge hadde vært noe som først og fremst amerikanske produsenter syslet med.
Men med K1600 B har BMW gjort ideen til virkelighet med en lav, sterk touringglider fra Bayern. Grunnlaget er selvfølgelig BMWs velprøvde toppmodell K1600 med en kraftig, foroverlent rekkesekser på 160 hestekrefter.
Bakparten av motorsykkelen har stort sett fått en helt ny design for å skape en mer helhetlig profil. Passasjerplassen er sju centimeter lavere enn på de øvrige K1600-modellene. Nye, lave vesker, unike lyddempere og en bakskjerm som kan vippes opp for demontering av bakhjulet, er noen av nyhetene.
Foran er vindskjermen kuttet for å skape den riktige bagger-fasongen på BMW-en. Modellen har høyteknologisk komfort i fokus, og leveres med BMWs elektronisk styrte Dynamic ESA-chassis. Systemet er imidlertid justert for ekstra komfort på Cruise-nivået.