Da har endelig opplæringa begynt og i går var det obligatorisk sikkerhetskurs, på AB Trafikkskole. Hvorofr akkurat der? Jo, fordi det var en trafikkskole jeg fikk anbefalt av Morten Fransrud som er leder i Trafikkforum. Han er også med i en gruppe som evaluerer og videreutvikler kjøreopplæringen, så han vet nok hva han snakker om og er en som det lønner seg å høre på.
Sikkerhetskurset er en del av det man må gjennom sammen med banekjøring og langkjøring. Så er det x-antall kjøretimer alt etter hvor mange man trenger, før man endelig kan ta oppkjøring.
Helt feil tankegang
Det de fleste tenker (meg inkludert) er hvor få timer kan jeg slippe unna med… Etter litt prat og diskusjon har jeg blitt overbevist om at dette er helt feil spørsmål og tankegang. Det at man bruker noen timer ekstra til å lære seg å behandle sykkelen gjør nemlig at du lettere kommer deg unna kinkige situasjoner i trafikken. Kan jeg ved å ta noen timer ekstra komme meg helskinnet gjennom situasjoner er det en billig «forsikring» i mine øyne. Derfor skal jeg skynde meg langsomt når det gjelder akkurat dette.
Kurset i går kan vel beskrives med ett ord; bevisstgjøring. Det var om kjøreteknikk, syn, bekledning, underlag og noe teori. En del av dette er selvfølgeligheter, men det er utrolig viktig å få i gang skallen på «sykkelmodus». Morten, som var AB sin «Lektor Tørdal» i går, var veldig flink til å gjøre dette både interessant og inkluderende. Så selv om stoffet kan virke litt tørt ble det aldri kjedelig.
Hypermotard som skolesykkel
Syklene som AB trafikkskole kjører med er 2 Honda CB 600F Hornet fra 2010 mod, 2 Honda CBF 500 fra 2007 modell og rosinen i pølsa for noen der ute; en 2011-modell Ducati 796 Hypermotard!
Neste skritt er en tur i kjøregården og det skjer allerede til mandag. Den som lever da får se.
Men først deadline på Bike nr 7!