Stemningen har vært til å ta og føle på denne helgen. En norsk mester i superbike klassen skulle kåres, og det skilte bare usle 19 poeng mellom Norvald og Ole Bjørn plassen. Denne helgen ble kjørt sammen med det nordiske mesterskapet, og alt kunne skje!
Fredagstreningen begynte bra, både for Norvald og meg. Det var dessverre kun et pass vi hadde til rådighet, og det skulle kjøres fort og oppsettet skulle endres til det optimale med god hjelp fra Öhlins ekspert, Jokke.
Lørdagen kom, asfalten var våt, og det var mange spente ansikter som fulgte med på storskjermen når superbikegutta rullet ut på banen med regnhjul. Skulle det bli nok en helg med regn, regn og atter regn? Etter å ha lest yr.no sine spådommer håpet jeg at de for en gangs skyld skulle ha rett. Personlig er jeg en stor fan av å kjøre på regn, men når det hittil i år hadde regnet på 4 av 5 løps helger, så kan selv jeg få vondt i hodet av å tenke på nok en helg med regn Tilbake til kvalen, det ble jevnt mellom de første i tet. Svenske Nicklas Cajback stakk av med poletiden 1.07.1, tett etterfulgt av Daniel Østby, Ole Bjørn plassen og Tor Erik Plassen på førsterekka. Norvald stod på en sterk 6.startspor, med Svenske Robert Gull, Anders Helgerud og Tage Solberg rundt seg.
Under Superstock sitt kval var forholdene vanskeligere, det var opptørkende, et såkalt drittføre! Jeg har mer eller mindre 0 erfaring på dette føret, noe som ga utslag på kavalen. Estlenderen Martin Pärtelpoeg tok pole, med norske Alf Georg Joranger, danske Alex T. Schacht og Svenske Christoffer Bergmann ved siden av seg på første rekke. Jeg havnet til slutt på 13.startposisjon, og følte at nå kunne det bare bli bedre.
Folk strømmet til, det var klart for helgens første løp i kongeklassen, superbike. Starten gikk, asfalten var tørr og solen skinte. Ole Bjørn plassen kom godt i gang og tok ledelsen, Norvald var på hugget, og klatret et par plasser allerede i de innledende rundene. 20 runder skulle kjøres, og det var et nervepirrende race. Etter halvveis kjørt løp var det bare Norvald og Ole Bjørn i teten, og Norvald presset som aldri før, pustet Ole Bjørn i nakken runde på runde. Få runder før målgang bremset han seg forbi Ole Bjørn og tok ledelsen. Norvald krysset mållinjen over 4 sekunder før Plassen, men Anders Helgerud og Nicklas cajback på en 3 og 4.plass. Med dette resultatet hadde 19poengs ledelse minket til fattige 14 poeng, og på søndag skulle det avgjøres!
Superstock løpet var igang, og jeg fikk en kanonstart! Fra 13 til 9.plass ut av de to første svingene. Dessverre falt jeg et par plasser i løpet av de første rundene når jeg ikke klarte å komme fort nok opp i det tempoet som krevdes. Jeg lå lenge og slåss om 11.plass, helt til jeg bremset meg ut av sjikanen og slapp forbi meg to konkurrenter. Like etter, med 4 runder igjen å kjøre, ble løpet rødflagget og jeg avsluttet som nummer 13 med 1.00.8 som beste tid. Jeg prøvde å ta med meg det positive, den gode starten og ny pers, og så se frem imot neste løp.
Søndag morgen skinte solen, og superbike var først ut. Det gikk fort! Ole Bjørn tok en knepen pole med tiden 1.57.5, foran svenske Nicklas, Helgerud og Norvald. Etter gårsdagens race visste de fleste at det var disse 4 det kom til å stå om. 14 poeng skilte, og Norvald skulle gjøre alt for å vinne, men han var avhengig av at Ole Bjørn fikk en 5.plass eller dårligere for å ta hjem NM gullet.
1430 var klokka når superbike rullet utpå og alt skulle avgjøres. Det røde lyse tentes og slukket. Nicklas kom best i gang, etterfulgt av Ole Bjørn og Norvald. Det var noen spennende første runder, Norvald tok seg forbi Ole Bjørn og tok opp jakten på lederposisjonen. Ole Bjørn var tydelig preget av stunden, og kjørte for poeng og ikke for å vinne. En frustrert Anders Helgerud prøvde seg på en sen innbremsing forbi Ole Bjørn men misslyktes. Sykkelen veltet, og det var så vidt Ole Bjørn ikke ble tatt med i fallet. Hele tribunen holdt pusten. For en dramatikk! Ole Bjørn holdt seg på hjulene, og med et hav av plass både foran og bak seg kjørte han et ensomt og safe løp. I front gjorde Norvald alt han kunne for å ta svenske Nicklas Cajback, men med utallige varvinger som ikke gikk Norvald sin vei ble luken større og større. Norvald kjørte inn til en 2.plass, 2 sekunder bak svensken, og leder med dette det nordiske mesterskapet med klar margin foran finalen i karlskoga 5 og 6 september.
Dessverre har det vært litt stang ut på Norvald, som innledet sesongen med 1.plass i de tre første NM rundene. Tittelen som Norgesmester ble dermed vunnet av Ole Bjørn Plassen på sin ducati, Norvald Haaland på 2.plass med sin Yamaha R1, og Daniel Østbye på 3.plass med sin Honda.
Superstock løpet ble startet med Alex T Schacht i pole med tiden 58,8, og med Christoffer Bergmann, Alf Georg Joranger og Thomas sigvartsen ved sin side. Jeg starten atter en gang fra 13 startspor, med knappe sekundet frem til førsterekka var det uhyre jevnt! Starten gikk, og jeg var raskt oppe på en 10 plass, før Helge Spjeldnes kom forbi. Jeg lå bak Helge store deler av løpet, og kom i mål på en 11.plass. Jeg må ærlig si at det er ikke noe jeg er superfornøyd med, men tatt i betraktning at det var et løp i den nordiske serien med stor konkurranse, at dette er en bane jeg ikke liker spesielt godt, og at jeg har krasjet en god del denne sesongen så er det deilig med en vell overstått helg med hel sykkel og kropp.
Team Løwens Yamahasenter gratulerer alle NM og N-cup vinnere, og takker for en fin NM sesong. Takk til teamet, Kenneth, Helge, Tom, Anita og Chris for fantastisk hjelp atter en gang. Og til mamma. Det siste som står på planen denne sesongen er SO i karlskoga, der Norvald kjører for å bli Nordisk mester!