Da er Spania-oppholdet over for denne gang. 2. påskedag reiste vi hjem.
Først litt om hvordan det gikk på Cartagena: Været ble bedre, så etter hvert greide jeg å komme lett ned på stabile høye 1.41, og lave 1.42 runder. Jeg skulle gjerne greid 1.40 runder, og på nest siste dag hadde jeg gjort klart med ferske dekk og nytt kjede slik at jeg skulle greie det. Så kom regnet… Så jeg greide det ikke allikevel.
Skjærtorsdag fikk vi selskap av Team Aspar som kjører CEV(Spansk Mesterskap). Det er 3 førere, og alle har like sykler som Aspar-teamet i VM (det beste teamet i 125 VM). Beste føreren deres, Mateo Tunez kjørte VM i fjor, og han er også tidligere spansk mester. Det regnet denne dagen, og jeg gledet meg til å kjøre sammen med dem. Det ble ganske gøy, for jeg kjørte fra alle sammen! Når det pøsregnet kjørte jeg 1.54 runder med veldig utslitte dekk, og det er bra når jeg ikke hadde mer mønster igjen på bakhjulet.
De siste 3 dagene har jeg kjørt på Valencia. Det er et opplegg med tyske Rehm Racedays, og det har vært 150 førere her, alle stort sett med store 4-taktssykler. Det startet veldig bra med at jeg kom ned på 1.48.5 på første passet. Persen min med KTM’en er 1.47.1.
Resten av treningen har det vært veldig mye trafikk, så jeg har ikke fått noen ledige runder og heller ikke noen bedre rundetider. Vi har jobbet med dempingen og det ble ganske bra til slutt. Jeg har også jobbet med å kjøre forbi, men det er stor forskjell å kjøre forbi 600 og 125 da.
På lørdag var det løp for de 40 raskeste der jeg hadde kvala på 8. plass.
Natt til lørdag var det storm med masse lyn og torden og pit-boxen var full av vann.
Geir Holmberg og jeg måtte øse pit-boxen for vann, og vi hadde til slutt øst ut over 100.liter. Heldigvis kom det litt sol og det ble tørt til løpet.
Det var flying start på løpet, så jeg mistet ikke så mange plasser i starten (men mista noen like vel). Etter et par runder hadde jeg kommet forbi og kjørt fra de som var litt tregere enn meg, og tok igjen 2 andre førere som lå og fighta. Jeg kom forbi de mange ganger, men de tok meg alltid igjen på langsiden. Problemet var at de strakk meg på langsiden, og så kjørte jeg ikke så mye fortere en dem, så jeg tok dem igjen bare noen få svinger før langsiden. På siste runden tok jeg i litt ekstra og kom forbi dem ut på den korte langsiden på baksiden av banen(for dere som kan banen). Da greide jeg å bremse meg forbi igjen etter den langsiden, men kom ganske langt ut og holde på å tryne siden jeg måtte bremse så mye. Men da fikk jeg nok tid til å strekke de før jeg kom på langsiden og kom 0,1 sek foran dem i mål. Det ble til slutt en 7.plass. Det var et ganske morsomt løp, og jeg er veldig fornøyd med resultatet.
På søndag var det et nytt løp for mixed class, og der hadde jeg pole position med 5 sek og vant veldig lett. På slutten var det fri trening, men den ble avlyst fordi det var noen som hadde skadet seg og måtte på sykehus (ingen ambulanser igjen). Dette har vært en veldig fin og lang påskeferie med masse kjøring.
Neste kjøring blir på Anderstorp siste helgen i april. Da satser jeg på seier, men det kan bli vanskelig med en standard sykkel. Det blir uansett bra trening.
Hilsen Sturla