Gjett om jeg klarte å surre det til?!
Alt utstyr var gjort klart, og jeg var snarlig etter siste blogg ferdig pakket, men fortsatt noe redusert etter virusbesøket, så jeg hadde stort sett holdt meg inne, og lå følgelig noe etter med arbeidet på Astrid.
Jeg trodde i min villfarelse at inkontinensen til Astrid bare var et spørsmål om å skifte pakning, men vannpumpa måtte deles opp skikkelig, og renses ORDENTLIG. Tvilen om DET var mulig kom fort – for når jeg demonterte, datt bare impelleren av akslingen fra motoren og jeg observerte til min undring at det ikke er noen spor eller hakk som kan dra impelleren rundt når akslingen sviver. Dette fant jeg ikke logisk. En million sprengskisser og tråder på nett ble sjekket, men det så ut til at overhaling av vannpumpe på ST er et ikketema, og alle sprengskisser viste bare feil vei…
Etter mye ringing, fant jeg ut at det jeg satt med var ubrukelig og jeg måtte finne ny.
Reddende engel
Karl Reff på Motorimport ble min reddende engel. Han rev av en pumpe på en komplett motor, og sponset meg den, så jeg kunne komme meg av gårde.
Lykken var stor da jeg begynte å montere igjen, men plutselig sa en liten stemme i hodet mitt at jeg hadde bæsja SKIKKELIG på leggen. Det var da isingen over issen og den lette kvalmen man kjenner når man VET man har vært idiot kom; jeg hadde ikke passet på skiven mellom pumpelager og drevet til motoren. DEN lå nå i bunnen av motoren – fullstendig utilgjengelig.
Så…bunnpannen måtte av, og pakningen gikk naturligvis i stykker. Straka vægen til Biltema, innkjøp av pakningsmateriale, og skjæring med skalpell resten av DEN kvelden.
Underveis i denne latterlige prosessen, strømmet det på med nyheter om at hundrevis av mennesker frøys i hjel nedover i Europa, og at forholdene var mildt sagt utrivelige.
Værhjelp
Mange er de nettsidene jeg brukte for å finne ut av prognosene, og jeg trodde jeg hadde funnet ut det meste, da jeg endelig fikk tak i en Langtidsanalytiker på Meteorologisk Institutt i Oslo.
Hun fortalte meg at det var håpløst fram til denne helgen, og anbefalte meg på det sterkeste å avvente noe. Hun tipset meg også om www.wetterzentrale.de – en helt fabelantastisk side om man ønsker alle mulig former for værprognoser. Yr.no er for barn i forhold.
I alle fall; ny pakning til bunnpannen ble laget, skiven kom ut, og jeg fikk skrudd sammen alt.
Fylte på rensemidler for både kjøle-, drivstoff- og smøresystemer, og satte i nyladet batteri.
…og hun startet IKKE.
Lykkerus
Mer styr, og feilsøking i massevis. Så ga batteriet tapt, og nytt måtte kjøpes.
Nye forsøk med startgass – og hun startet! Lykkerus…helt til jeg slapp knappen på startgassen.
Nytt bensinfilter, og noe jeg utrolig nok hadde glemt; nye tennplugger.
Klar som et egg, fyrte i gang, og hun gikk NESTEN fint. Og stoppet igjen.
Inntak til begge kraner var renset, luftfiltere renset, og det ene tømt for solsikkefrøskall. Hva da? Bensinpumpen? Neeei, den funket jo så som så… Det var da et sjeldent blaff av klarhet slo meg, og jeg nappet fra hverandre alt til bensintilførselen, og kontrollerte en T-kobling av messing.
FULL av drit!
Etter rensing av denne lille jævelen, viste Astrid meg sitt hjerte. Hun sang lystig for meg, ble varm og god, så jeg kunne tappe ut alt grumset rensemidlene hadde løst opp.
Med alle væsker skiftet, bevegelige deler smurt og overhalt, er hun klar.
Plastikk ble montert igjen, dog ikke uten problemer, da jeg hadde forlagt alle skruene, men hun er endelig påkledd igjen, og klar til dyst.
Pakking og reising
Søndagen blir brukt til kontroll med prøvekjøring og småjusteringer, samt pakking PÅ min kjære.
Billett er bestilt til mandag, og om ikke Dovre raser i hodet på meg, skal jeg ENDELIG komme meg avgårde!
Flere blogginnlegg kommer ikke før jeg er godt avgårde, så jeg ønsker dere alle gode dager til vi «leses» igjen 😉
-Hæggis, største surrehuet sør for 71 grader nord…
OM du skulle ønske å støtte turen, slik det har blitt oppfordret til i andre forumtråder er dette nødvendige detaljer:
Bank: 1203.72 42916
Pay-Pal: tormodhaglund@gmail.com