To dagers prøvekjøring i Frankrike og Monaco gikk mot slutten. Et siste høydepunkt var spart; en mytisk runde rundt F1-sløyfen i Monte Carlo. Jeg har sett mange F1-løp i mitt liv, men ingen har fascinert meg like mye som det som finner sted i det legendariske og steindyre fyrstedømmet. Det skjer alltid noe uforutsett, det er praktisk talt umulig å kjøre forbi og banen ligger der åpen hele året.
Endelig skulle jeg få prøve selv.
Men nei, det var ikke snakk om forsøke seg på noen banerekord. Michael Schumachers 1.14 – et eller annet skal får stå i fred for meg. Jeg formelig putret rundt de tungt traffikerte gatene, passerte casinoet hvor jeg kvelden før presterte å gå i null, og begynte på det fantastiske partiet ned mot tunellen. Etter den første "180-graderen" mot høyre slakker jeg ned farten for å nyte øyeblikket og plutselig smetter det en politibil forbi og stiller seg foran meg og mine kolleger. Oi, hva har jeg gjort nå? Har jeg kjørt på rødt? Holdt på å meie ned en fotgjenger? Brutt en eller annen fyrstelig regel jeg ikke visste eksisterte?
Ut hopper det en ivrig tjenestemann, retter på lua og kommer mot meg. Gunneren hviler urørt på låret, så noen frykt for en snarlig avretting er det heldigvis ikke. Jeg forventer meg uansett det verste prismessig, siden vi tross alt er i et av verdens dyreste områder.
– Hei mister, is that the new Z800? Is it brand new, the new model? Why do you have it here? Wow.
Det viser seg umidellbart at vi her har med å gjøre en av de omtrentlig 158 000 som siden 2004 har kjøpt en Z750. Han har sågar forrige generasjons modell og er i så måte over gjennomsnittet nysgjerrig på å vite hvordan den nye utgaven er å kjøre. Han spør om alt fra mellomregister, toppeffekt, boring, styrevillighet og demperkomponenter, før han smilende bivåner en spontan fotosession i den ekstremt trange hårnålskurven ved Grand Hotel. Vi setter oss smilende tilbake på syklene og ruller gjennom tunellen og over havneområdet..
Jeg er ikke normalt sett noe fan av floskler, men den runden der, det var virkelig et minne for livet.
PS: Se egen sak om selve prøvekjøringen her på bike.no + full story i Bike 2, i salg i midten av januar.