Vi har tidligere skrevet om MV Agustas homologeringsmodell i Superbike-klassen, F4 RC. Nå har våre kollegaer hos Asphalt & Rubber kommet over to bilder, som enten er lekket ut eller sluppet med hensikt, av den svært påkostede maskinen.
Siden årets Superbike-reglement er enda tøffere vedrørende hva som skal modifiseres og ikke med den hensikt å gjøre racingsyklene mer standardpregede, svarer nå fabrikkene med å produsere så små serier som mulig med det som i prinsippet er racingmaskiner med skilt og lys. F4 RC er et eksempel på dette. Andre er Yamaha R1M og Ducati Panigale R, som i år har arvet flere deler fra fjorårets Superleggera.
Ifølge det vi har fått greie på så langt, er MV Agusta F4 RC utstyrt med store mengder magnesium, karbonfiber, titan, helsystem fra Termignoni, og selvfølgelig de obligatoriske Öhlins-demperne. Den pumper ut sine heftige 212 hestekrefter. Maks moment er imidlertid ”bare” 111 Newtonmeter, så vi kan regne med at det er en turtallsvillig modell som genererer brølet fra de doble karbonfiberpottene.
Med en tørrvekt på 175 kilo og en euro-prislapp på 36900, snakker vi her om en relativt høy kilopris. Men det er kanskje ikke så farlig, eller?