Hvis du går og drømmer om å kjøre Streetfighter, men ikke har nok mot til å bryne deg på Ducatis villdyr med 1098-motor, kan 2012-nyheten Streetfighter 848 være noe for deg. Det er kortversjonen vår etter første prøvetur på veiene rundt Ferrari-byen Modena og på den nyanlagte banen Autodromo Modena.
Hva er nytt?
Det er motoren, kjøreegenskapene, kjørestillingen og bakdekket. Motoren er hentet fra 848 EVO, men sportsmaskinens opprinnelige 140 hk er redusert til 132 og dreiemomentet samtidig gjort bredere.
For å gjøre Streetfighter mer håndterbar har rammen fått brattere kronrørsvinkel kortere forsprang. Fjæringen er også gjort mykere i både fjæring og dempning, så komforten er merkbart forbedret. Og bakdekket er en ny 60-profil fra Pirelli, som kombinerer styrevillighet med godt grep i svingene. Styret er løftet 20 mm, så man ikke sitter for foroverlent, og fotpinnene er flyttet 10 mm ut, så man sjeneres mindre av eksospotten på høyresiden.
Men har 848-modellen blitt for tannløs?
Slett ikke. Der er stadig rikelig med toppeffekt hvis man gasser på og til tross for den økte komforten er kjøreegenskapene faktisk skarpere enn på 1098. Det er også et pluss for både nybegynnere og erfarne at traction control er standard på Streetfighter 1098.
Komplett prøvekjøring med alt av detaljer i en kommende Bike-utgave.