Hvis en Ducati 1198 er mer enn du kan takle/har råd til/har bruk for (stryk det som ikke passer), så kan en 848 anbefales. Spesielt den nye Evo-utgaven, som Bike nettopp har kjørt på Imola.
Hva er nytt?
Først og fremst motoren. Den har fått nye toppstykker med bedre gjennomstrømning i innsugskanalene, løftet i kamakslene er økt, den har fått et høyere kompresjonsforhold og de store 60 mm-spjellhusene fra 1098/Streetfighter. Resultatet er 6 hester ekstra og mer trekkrakft over hele registeret. Topeffekten avleveres 1000 o/m senere enn på 848, men det utvider bare motorens arbeidsområde.
Er den bedre å kjøre også?
Rammen og fjæring er uforandret, men Evo er oppgradert med styredemper og monoblockkalipere fra 1198. Styredemperen hjelper til å holde sykkelen i ro i de raskere svingene på Imola og selv om 848 har fått 320-skiver i stedet for 1198s 330, så sikrer de likevel suveren bremsekraft og ikke minst dosering av kraften før Sofuoglu/Laverty-sjikanen.
Er 848 Evo ikke for treg til en World Superbike-bane på 5 km?
Slett ikke. Motorens 140 hk holder fint til vekten på 169 kilo og er du ikke forsiktig på gassen, trekker den seg opp på bakhjulet ut av sjikanene. Evo 848 er faktisk raskere i de tekniske partiene enn 1198 fordi motorens svingmasse er mindre
De siste detaljene får du nå den komplette prøvekjøringen dukker opp i et kommende nummer av Bike. Trolig i nummer 2.
Kan Ducati 848 Evo være aktuell dersom du skal kjøpe ny sportssykkel i 2011?