Når starten går på årets første runde av Superbike-VM i Qatar lørdag den 23. februar, så sitter Troy Bayliss på en motorsykel som ikke bare ligner den versjonen som vil stå ute i Ducati-butikkene i løpet av året.
6 kilo ekstra
I år må 1200 kubikk twins som bekjent kjempe mod 4-sylindrede 1000-ere i Superbike-VM, og de nye reglene som blant annet belaster V2-ene med en mervekt på 6 kg, har tvunget Ducati til å bygge en homologeringsmodel, som rent teknisk er tettere på raceren enn noensinne før.
Resultatet er en svimlende hurtig gatemotorsykkel med 180 hk fordelt over 165 kg. Faktisk hele 186 hk, for våre testsykler var utstyrt med de åpne Termignoni-pottene og den matchende chipen som følger med R-modellen.
1098 var jo ikke akkurat langsom før heller, men med 1200-motoren blir den direkte brutal. Forhjulet vil hele tiden i luften når man gir gass, men heldigvis er både kjøreegenskaper og bremseressurser i toppklasse takket være de fineste detaljene fra Öhlins og Brembo.
Slureclutch og traction control
En av nyhetene er at det er kommet slureclutch på Ducatis homologeringsmodell noe som er herlig når der gires raskt ned på den hardt komprimerte V2eren. Men den helt store nyheten er likevel et vaskeekte traction control-system som skal forhindre highsidere, selv om du er skjødesløs med gasshånden.
Les mer om den eksklusive toppmodellen i 1098-serien i et kommende nummer av Bike.
Hva mener du om 1098 R?