Kawasaki har tatt steget inn i scootersegmentet, som har halvparten av motorsykkelsalget i Europa. I helgen var Bikes svenske medarbeider Jonathan Balsvik på plass i Portugal for å overvære lanseringen av nyheten.
Mange store merker har samarbeidet med etablerte scooterprodusenter når de har designet maxiscootere; er dette også tilfellet her?
– Ja, som hos BMW har Kawasaki henvendt seg til Kymco. J300 er basert på Kymco Downtown 300, men har fått majoriteten av komponentene skiftet ut. Kawasaki har altså benyttet seg av en velprøvd konstruksjon og gitt den en Ninja-inspirert design med flere praktiske løsninger.
Holder det med 300 kubikk?
– Jeg tror at Kawasaki har funnet en bra balanse med en endunker på 300 kubikk. Det holder for bykjøring, men er også tilstrekkelig langs motorvei og landeveien.
J300 koster fra 74 990 kroner, og er et interessant alternativ også til større konkurrenter.
Prøvekjøringen publiseres i sin helhet sammen med en maxiscootertest i årets Bike nummer 3.