Utseendet er umiskjennelig R1, men lyden er langt fra den sedvanlige sinte vrælet, vi kjenner fra en potent japansk rekkefirer på 1000 kubikk. Den asymmestriske tenningsrekkefølgen er lånt fra Valentino
Rossis MotoGP-racer, og foruten en særegen V4-aktig lyd sikrer den såkalte crossplane-konfigurasjonen deg følelsen av ekstraordinær kontroll fra gassrull til bakdekk, lover Yamaha.
Bike har nylig prøvekjørt den nye Yamaha YZF-R1 på Eastern Creek-banen utenfor Sydney i Australia, og vi ble også forført av poweren. Makseffekten heter fortsatt 182 hk, men kreftene leveres nå i en nesten elektromotoraktig karakteristikk. Blir de likevel for ville, kan kraftene stagges ved å velge mode B med en knapp på høyre styreside. Motoren kan dog også bli mer hystrerisk, hvis du velger mode A.
Fin miks
Den brede motorkraften matches av en helt ny Deltabox-aluramme med kortere akselavstand og endret balanse mellom styrke og fleks, Forgaffelen er en nyutviklet sak med kompresjonsjustering i venstre bein og retur- i høyre, og bakfjæringen har fått mer effektiv underliggende link.
Resultatet er en usedvanlig fin miks av performance og kjørbarhet. Den nye R1 ligner en vinner på bane, men den kan også spre mye glede på offentlig vei.
Les hele prøvekjøringen i Bike 3.
På YouTube-klippet under kan du se litt «frisk» kjøring med Yamaha R1. NB: Bike er ikke ansvarlig for innholdet på ekstrene sider.