Tenk sensommer. Halvhjelmen og skinnjakka er på. De tynne sommerhanskene hviler mot holkene. Vibrasjoner forplanter seg fra både fotpinner, sal og styre, og finner veien hele veien opp til den nå ristende dobbelthaka. Selv øyeeplet rører på seg. Det spiller ingen rolle. Kalenderen er tom de neste dagene. Livet leker.
Omtrent hadde vi i testlaget det, da vi i fjor sommer testkjørte fem deilige retromotorsykler. Ja, i alle fall vi som har spart til dobbelthake. Stockholm viste seg fra sin beste side og la en perfekt kulisse for kjøring av Harley Davidson XL 1200, Royal Enfield Bullet, Moto Guzzi V7 Racer, Triumph Bonneville T100 og Kawasaki W800. For en gangs skyld føltes det ikke som om vi skulle vurdere eller lete etter detaljer, men bare nyte. Hvem som vant? Tja, vi har selvsagt svaret, men er det egentlig så nøye?
I tillegg til test har vi også prøvekjørt nyhetene KTM 1190 Adventure og oppdaterte Triumph Daytona 675 R. To totalt forskjellige modeller som garantert vil være med å prege sine respektive klasser i år.
Ikke helt som planlagt
Kreativ er bare forbokstaven om man snakker om Tormod "Hæggis" Haglund. Fyren er et vandrende oppkomme av både glimrende ideer og ventende katastrofer, og slikt blir det godt stoff av. I år var det ikke Afrika som stod for tur, men banekjøring på ACR. Det gikk ikke helt som planlagt det heller…
I tillegg: Grusduell med Husqvarna vs BMW , prøvekjøring av Honda CB 1100, Christer Miinin har kjørt Marco Melandris VM-racer, et ekslusivt Freddie Spencer-bygg og Mat Oxley om Valentino Rossi. Ja, også skriver Stein Rømmerud om hvorfor du ikke skal realisere ungdomsdrømmen 30 år senere.
Bike 4 er ute hos abonnenter i disse dager. Dere løsgjengere må vente til 21. mars. Bestiller du abonnement før eller i løpet av helga skal jeg sende bladet pronto, uten ekstra kostnad. Da må du gi meg en beskjed om det på mail til eskil@bike.no.