Effekten avtar noe i mellomregisteret, men motoren gir mest effekt av alle modellene i denne testen på topp. Ved 7 000 rpm kjenner man at det begynner å dra av gårde på alvor, og det fortsetter å dra helt til 14 000 rpm.
Vi hadde før bitt oss merke i rykkete innsprøytning, og dessverre fortsatte dette også i 2016. Yamahaen er svært vanskelig å kjøre mykt i trafikken.
Problemet merkes også på banen. Så fort justerer hastighet og spor, rykker det til i motorsykkelen, og kjøringen blir ikke harmonisk. Men her har det blitt betydelig bedre på de siste årsmodellene.
Idet vi måler de faktiske verdiene på bakhjulet i bremsebenken, får vi maksimale 189,0 hestekrefter ved 13 700 rpm. Momentet lander på 108,0 Newtonmeter ved 10 200 rpm.
Sammenligningstesten ble trykket i BIKE nummer 7 2016, og omfattet Aprilia RSV4 RF, BMW S 1000 RR, Ducati Panigale, Kawasaki ZX-10 R, og Yamaha YZF-R1