Motoren er den velprøvde rekkefireren på 998 kubikk, som ble oppdatert med nye stempler, lettere kamaksler, og en ny girkasse av kassett-typen. Mellomregisteret kunne vært bedre, og dessuten merket vi en effektreduksjon ved 9 000 rpm. Dette i kombinasjon med høy utveksling – først og fremst på førstegiret – gjør at den neppe er noen favoritt på racingbanen. Hvis du er aktiv banefører, anbefales det å dreve om motorsykkelen. Gassresponsen er imidlertid førsteklasses, og det er lett å justere gasspådraget ved kjøring i trafikken.
Da vi måler de faktiske verdiene på bakhjulet i bremsebenken, får vi maksimalt 182,9 hestekrefter ved 13 100 rpm. Momentet lander på 105,4 Newtonmeter ved 11 500 rpm.
Benkekjøringen er hentet fra BIKE nummer 7 2016, og modellene som ble kjørt, var Aprilia RSV4 RF, BMW S 1000 RR, Ducati Panigale, Kawasaki ZX-10 R, og Yamaha YZF-R1.