I forbindelse med Ducati Riding Experience på Mugello, der Bayliss er instruktør, viste han sitt eget partytriks. Han lærte seg dette på en crosser, og begynte deretter på sin Panigale i over 160 kilometer i timen.
Røyken i videoen kommer ikke fra bakhjulet, men forhjulet. På Mugello utførte han det over 200 meter og flere ganger. Vi lar Bayliss forklare det hele.
– Det er et ganske morsomt triks, og det er faktisk temmelig enkelt. Du må legge i andre eller tredje og ligge rundt 6000 rpm før du gir gass. Ikke som en galing, som om du skulle gjøre en wheelie, men uten å løfte forhjulet. Fronten må være lett, og så benytter du forbremsen til den begynner å redusere rotasjonen på forhjulet en smule. Du må jobbe med bremsene for at hjulet skal fortsette å snurre litt, men når du kommer opp i fart, kan du låse hjulet og det skjer ikke noe med sykkelen, forteller Bayliss til MCN.
Men det er en ulempe med partytrikset til Bayliss.
– Det eneste problemet er at det ødelegger fordekket! Etter to eller tre ganger er det bare å kaste.
Spørsmålet er hva vi skal kalle dette trikset. Teknisk sett burde en kunne kalle det for forhjulsburnout, men det er ikke spesielt mye rotasjon i forhjulet sammenlignet med en konvensjonell burnout. Kanskje forhjulssladd? Eller ganske enkelt The Bayliss?