Aurora Motorcycles heter produsenten som trillet inn en temmelig spektakulær motorsykkel i en av hallene under årets Eicma-messe. Mannen bak firmaet er australske Vincent Messina.
Modellen, som Vincent Messina markedsfører som en ultrabike, kalles Hellfire. Den ser uvanlig kompetent ut til å være i kategorien overmotoriserte motorsykler, der vi blant annet finner modeller som Boss Hoss.
Hellfire drives av en 2 575-kubikks V8 som er en del av den bærende konstruksjonen. Karbonfiber benyttes flittig, og en stor del av kåpene er produsert av komposittmateriale. Til og med bremseskivene som de firestemplede kaliperne fra Brembo kniper rundt, er karbonfiberarmert.
Forhjulet er opphengt i en versjon av den konstruksjonen som pleier å tilskrives oppfinneren Norman Hossack, istedenfor med en vanlig teleskopgaffel.
Den tørrsumpsmurte V8-motoren gir 417 hestekrefter ved 9 500 rpm og 319 Newtonmeter ved 7 000 rpm. Motorsykkelen har tre forprogrammerte kjørenivåer: Sport, Touring og Wet, samt et nivå for egne innstillinger. Tørrvekten oppgis til 265 kilo, og akselsavstanden til modige 1600 millimeter. Toppfarten beregnes til 340 km/t.
Motorsykkelens kjørenivåer og høyteknologiske chassis skal muliggjøre kjøring på vanlige veier selv for måtelig erfarne førere, til tross for den hysteriske motoren, ifølge produsenten.
Foto: Aurora Motorcycles