IBOTY, eller International Bike Of The Year, kåres hvert år av en jury bestående av 25 magasiner verden over, inkludert Bike.
I 2010 vant S1000RR og jaggu stakk de ikke av med seieren for fjorårets beste motorsykkel også. Med totalt 41 poeng vant K 1600 GT en overbevisende seier foran Ducati Diavel med 32 poeng. På tredjeplass, med 22 poeng, finner vi Aprilia Tuono V4R APRC.
Totalt var 23 modeller nominert og det er første gang på over ti år at et merke vinner IBOTY to år på rad. Sist det skjedde var Suzuki i 1999, 2000 og 2001 med Hayabusa, GSX-R 750 og GSX-R 1000.
Klasseledende
Juryens begrunnelse er at K 1600 GT blander komfort, ytelse og innovativ teknologi med en fantastisk motor som gir touring en ny dimensjon. Det tekniske nivået med adaptive lys, elektronisk justerbar fjæring, traction control og ABS er klasseledende, og ergonomien nærmest fullkommen. Dessuten er den meget underholdende å kjøre, takket være sitt spenstige chassis. Alt i alt gjør det at selv en kravstor fører har det gøy i salen på K 1600 GT.
Hva mener du? Har vi og andre magasiner bomma totalt, eller er BMWs nye touringmesterverk fjorårets beste motorsykkel?