Den klarer null til hundre på fem sekunder, gjør enkelt over 200 kilometer i timen på måleren, og er akkurat like lettkjørt som en vanlig mopedscooter. Aprilia SRV 850 er ikke det vi vanligvis tenker på når vi hører ordet »scooter«. Og vi liker det …
Den italienske motorsykkel- og scooterprodusenten Aprilia tilhører Piaggio Group, som igjen eier Derbi, Gilera, Moto Guzzi, Scarabeo, Vespa og Piaggio. Majoriteten i selskapet sysler altså allerede med scooterproduksjon, og det foregår et temmelig naturlig teknikkbytte mellom de ulike aktørene. For å forstå hva SRV 850 egentlig er, må vi først bedrive litt slektsforskning. I 2008 slapp Aprilia motorsykkelen Mana 850, samtidig som Gilera kom med scooteren GP 800. Fellesnevneren var V-twinnen på 839 kubikk koblet til en CVT-girkasse.
Nye Aprilia SRV 850 bygger i det store og hele på Gilera GP 800, og motoren har i og med Mana 850 vært i modellprogrammet fra begynnelsen. Så å kalle den for ny i ordets rette forstand er å ta i. Mye av designet er også lånt.
Ingen racer, men god komfort.
Fronten på SRV 850 kjenner vi igjen fra superbiken RSV4, og dekorinnleggene ved føttene skal etterligne aluminiumsrammen på samme modell. Egentlig skjuler det seg en vanlig stålrørsramme under skallet, og baklyset er plukket rett fra Dorsoduro 1200. De sportslige intensjonene er tydelige, men den som forventer seg en racingmaskin kommer til å bli skuffet.
Kåpeglasset er lavt; for lavt hvis du har tenkt å kjøre lengre strekninger, men for øvrig er komforten veldig bra. Salen er bred med god støtte bak, og det er godt med beinplass bak kåpen. Kjørestillingen er nøytalt behagelig, men det fungerer bra også under aktiv kjøring.
Konge ved rødlys.
V-twinnen med 90 grader mellom sylindrene er gummiopphengt i stålrørsrammen og vibrerer minimalt. Motorgangen er myk, og CVT-kassen gjør hver eneste akselerasjon silkemyk. Du kommer helt naturlig til å dra avgårde fra hvert eneste rødlys med »Gassen i bånn«, noe som legger all annen trafikk håpløst langt bak.
Chassiset med en konvensjonell gaffel på 41 millimeter foran, akkompagnert av en enkeldemper bak med justerbar forspenning i sju trinn, er med på notene og tilstrekkelig stabil for å la deg prøve de 45 gradenes nedleggsvinkel i høye hastigheter. Utnyttes de 76 hestekreftene til fulle, finnes det gode grunner for å revurdere den rådende normen for scooterbekledning – jeans, sko og hjelm.
Bremsene er betryggende effektive og begge bremsehendlene på styret er justerbare i fire trinn. Vi prøvekjørte modellen uten ABS (ABS-versjonen kommer senere i år), og selv om vi vil råde deg til å vente, er følelsen bra også uten bremsehjelp.
Styrevillig, men litt tung.
Forhjulet på 16 tommer gir bra følelse, og stabilitet og akselavstanden på 1 593 millimeter hjelper til uten å redusere styrevilligheten. Innstyringen er veldig bra, og Apriliaen lar deg uten anstrengelser bakse fra side til side på svingete 70-veier eller mellom køen.
Med en tørrvekt på 249 kilo (og en romslig bensintank på 18,5 liter), blir en normallastet ekvipasje ganske tung, noe som merkes best når du skal flytte den. Det hadde i så måte ikke skadet med et ryggegir.
Fint tilskudd i garasjen.
Totalt sett er SRV 850 et gjennomgående bra produkt med påkostede detaljer og gode kjøreegenskaper. Nei, det er ikke en »motorsykkel«, men effekten og de praktiske egenskapene som tilbys både matcher og overgår mange andre innen den definisjonen.
Joda, jeg skulle gjerne hatt en sånn i garasjen, jeg.
Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nr. 7 2012.
Tekst: Oscar Algott
Foto: Marc Malmqvist